Ford fiesta

Ford Fiesta Sprint Cup introduceert nieuw kwalificatiesysteem en Dutch Belgian FFSC Super Star

11:15 09-04-2019

De Ford Fiesta Sprint Cup kent zoals bekend voor de Nederlandse en Belgische deelnemers gescheiden klassementen. Gezien zij echter negen van de twaalf races gezamenlijk rijden is er voor die negen races een nieuw kwalificatiesysteem. De snelste rijder start vanaf poleposition, met op de lijn achter hem, dus de oneven posities, de coureurs uit hetzelfde kampioenschap. De snelste rijder uit het andere kampioenschap start vanaf positie twee, met achter zich de rijders uit zijn kampioenschap. Daarmee lijkt een mooie strijd door het hele veld gegarandeerd.

Zowel het Nederlandse als het Belgische kampioenschap kent eigen klassementen. Het NL-kampioenschap heeft een Overall-, een Junior- en een +24-klassement. Het B-kampioenschap hanteert een Overall-, een Junior- en een Dealer-team-kampioenschap. 

Tijdens de openingsmanches op 31 mei en 1 juni op Circuit Zolder zijn er volledig gescheiden races voor de Nederlandse en Belgische deelnemers. Tijdens de finaleraces op TT Circuit Assen is de eerste race apart, de tweede race rijden de NL- en B-coureurs wel weer samen. 

Voor de gescheiden races zoals tijdens de Zolder Superprix gelden de bekende kwalificatienormen. In Race 1 start de top 10 van de kwalificatie in omgekeerde volgorde, waardoor de coureur die de tiende tijd reed dus op poleposition komt te staan en de échte ‘pole’-rijder naar de tiende startplek verhuist. In Race 2 start deze 'pole'-rijder natuurlijk wel vanaf poleposition. 

“In de negen races waarin de Belgische en Nederlandse coureurs samen racen start ook de snelste coureur vanaf poleposition,” legt Dick van Elk uit. “De volgende negen oneven plaatsen van 3 tot 19 worden ingenomen door de coureurs uit hetzelfde kampioenschap als de pole-rijder. Op de andere lijn op de even startplaatsen 2 tot 20 worden de snelste tien coureurs geplaatst van het andere kampioenschap. De startposities vanaf de 21ste plaats worden ingevuld op basis van de kwalificatietijden. In dit systeem worden voor Race 1 de eerste vijf plaatsen per startrij in omgekeerde volgorde opgesteld.” 

Met deze wijze van kwalificeren wil de organisatie de onderlinge strijd op de baan aanscherpen. Met deur-aan-deur gevechten staat de Ford Fiesta Sprint Cup borg voor mooie inhaalacties, onverwachte wendingen en niet op zijn minst een vol veld Fiesta-coureurs die ronde na ronde voor elke plaats knokken! Want met weinig vermogen is het de coureur die het verschil maakt en niét de auto! 

Dutch Belgian FFSC Super Star
Dit seizoen zal, naast voor het Nederland en Belgisch kampioenschap, ook gestreden worden voor de titel Dutch Belgian FFSC Super Star. In de negen gezamenlijke races worden ook punten gegeven aan de top 20 finishers, ongeacht aan welk kampioenschap men meedoet. Op deze wijze zal er over het gehele seizoen een winnaar zijn die de enorme wisselbokaal Dutch Belgian FFSC Super Star in ontvangst mag nemen.

“De Ford Fiesta Sprint Cup heeft zijn bestaansrecht aangetoond, als betaalbare sprintklasse voor coureurs die voordien nog nooit op circuit hadden gereden of hoogstens ervaring opdeden in karting of endurance,” benadrukt Van Elk.