Drivers news

Laurens de Wit grossiert in podiumplaatsen

11:02 24-09-2019

Laurens de Wit voelt zich als een vis in het water in de Ford Fiesta Cup. Afgelopen seizoen wist hij het kampioenschap op zijn naam te schrijven en ook nu lijken de kaarten goed geschud om wederom met de grootste beker naar huis te gaan. Natuurlijk zijn er kapers op de kust die er op gebrand zijn om hem te onttronen. Maar De Wit blijft rustig onder de druk en weet door elke wedstrijd weer op een podiumplek te finishen zijn punten binnen te halen op weg naar prolongatie.

Laurens de Wit was tot vorig jaar voor velen een onbekende. Toch was de 29-jarige autotechnicus met grote regelmaat op het circuit te vinden. De Wit komt uit een echte racefamilie. Zijn vader Henk was jaren actief in onder andere de VEGE Series. Laurens begon op jonge leeftijd met karten op het circuit van Strijen, niet ver van zijn woonplaats Capelle aan de IJssel. Nadat hij op vijftienjarige leeftijd zijn licentie had gehaald reed hij onder andere bij de DNRT en de Saker Challenge waarna hij, toen de crisis uitbrak, zijn helm aan de wilgen hing. “We konden het financieel op dat moment niet meer opbrengen om te gaan racen, maar ik bleef wel actief als instructeur. Ik denk dat ik in die tijd per jaar zo’n 10.000 kilometer op Zandvoort heb gereden.”

Vorig seizoen keerde Laurens de Wit terug als actief coureur en waagde een sprong in het diepe door met heel weinig budget in te stappen in de Ford Fiesta Sprint Cup. “Ik huurde de wagen zonder dat ik sponsors had“, vertelt Laurens over de gok die hij in 2018 nam. “Op de dinsdagavond voor de Jumbo Racedagen was de roll-out en dat was best wel even een spannende tijd. Ik moest op het laatste moment mijn licentie nog verlengen. Dat weekend pakte het allemaal precies zo uit zoals ik gehoopt had. Ik kwalificeerde op poleposition en won beide races.”

Nog steeds waren er geen sponsors, maar dat veranderde snel na dat succesvolle weekend door een slimme zet die goed uitpakte. “Mijn vader en ik hebben een garage die aangesloten is bij Vakgarage en deze stickers hadden we op de auto geplakt. Toen een week later de races op televisie werden uitgezonden kwamen er verschillende telefoontjes van leden en zo kwam er budget. Het sponsorgeld was maar net toereikend voor de rest van het seizoen en ik moest hierdoor voorzichtig met de wagen omspringen en geen grote schade rijden, want dan was het over geweest.”

Dit seizoen wordt aan de Ford Fiesta van Laurens de Wit gewerkt door studenten van autovakschool Technova. “Het is een enthousiaste groep mensen. Ik heb ook dezelfde opleiding gedaan en dus spreek je dezelfde taal. Ik besef echter wel dat het werken met studenten een risico is, omdat ze weinig ervaring hebben met racewagens en wat er allemaal bij komt kijken. Je wilt niet uitvallen door bijvoorbeeld een los wiel of iets anders dat ze vergeten zijn, het blijven tenslotte studenten die het vak nog aan het leren zijn. Gelukkig worden ze begeleid door de mensen van Bas Koeten, waar ze met hun vragen terecht kunnen. Tot nu toe hebben ze prima werk afgeleverd en ben ik zeer tevreden.” 

Op de vraag of zijn familie nog betrokken is bij zijn race-activiteiten antwoordt Laurens: “Mijn familie komt nog wel regelmatig kijken, maar zijn niet actief met de racewagen bezig, dat doen de studenten. Mijn vriendin Thea zul je niet aantreffen op het circuit, ze heeft er niets mee. Maar ze gunt het me wel en vindt het leuk dat ik dit doe.”

Laurens de Wit won in 2018 zijn kampioenschap door elke race voldoende punten te vergaren. “Ik won acht van de twaalf races en stond de andere vier ook op het podium. Ik heb er niet eentje gemist. En ook dit seizoen is het me tot op heden elke keer weer gelukt. Nieuwe rijders vragen wel eens waar ze heen moeten als ze naar het podium moeten. Mijn vraag is dan altijd: Waar moet ik heen als ik er niet op sta.” 
In de Ford Divisie II lijkt hij dan opnieuw op weg naar prolongatie van zijn titel, maar dat is zeker niet het geval voor het overall klassement. “Daan Pijl is mijn grootste concurrent op dit moment. Hij rijdt in Divisie I en is dus geen bedreiging voor mij, maar in het algemeen klassement zitten we echt heel dicht bij elkaar. Het zal tussen ons tweeën gaan als hij of ik tenminste geen grote fouten maken. Daarnaast probeer ik weer alle wedstrijden op het podium te staan.”

Wanneer hij twee keer kampioen zou worden, wat zijn dan de plannen om een eventueel stapje hogerop te gaan? Laurens: “Wat is nou hogerop? Porsche Cup, GT4, TCR? Ik wil in elk geval geen formulewagens rijden en het moet enigszins haalbaar zijn. Een droom is om ooit iets met endurance te doen. Een 24uurs race bijvoorbeeld, racen in de nacht, maximaal presteren en toch het materiaal sparen. Dat lijkt me een hele uitdaging. Maar ik heb op dit moment geen concrete plannen, eerst maar het algemeen kampioenschap proberen binnen te halen. Ik heb het op dit moment eigenlijk goed naar mijn zin in de Ford Fiesta Cup dus zie ik wel wat er ooit op m’n pad komt.”