Special

V-Max fotografen zijn echte raceliefhebbers

14:51 17-11-2021

Al sinds de start van de Supercar Challenge in 2001 wordt alles op de baan nauwlettend op de gevoelige plaat vastgelegd. Een vaste groep toegewijde specialisten doorstaat weer en wind om fotografische verslagen te maken van alle V-Max races. Waar dat aanvankelijk alleen om de Supercar Challenge ging zijn daar nu ook de Ford Fiesta Sprint Cup, de Mazda MX-5 Cup en de VRM BMW M2 Cup bij gekomen. Inmiddels is fotografie een soort puzzel geworden, een zaak van goed plannen en hard doorwerken, waarbij de vier fotografen een hecht team moeten vormen om alle benodigde shots te kunnen leveren.

Roel Louwers, Rob Blank, Edwin Nieuwenhuis en Johan Vis werken inmiddels al vele jaren nauw samen en vormen een echte vriendengroep. Van vrijdagochtend tot zondagavond, of het nu in de stromende regen of onder de brandende zon is, staat hun weekend in het teken van de camera en de laptop. Wie zijn deze vier raceliefhebbers?

Roel Louwers
De 50-jarige Roel uit Best is er al sinds de eerste race van de (toen nog) Dutch Supercar Challenge bij. Samen met zijn vriend en collega Robert Maas begon hij dit avontuur in 2001, nadat hij door Ruud Wagner bij de DSC geïntroduceerd was. “Een heel andere tijd, we schoten nog in kleinbeeld en moesten dus na de races afdrukken maken. Het volgende evenement hingen we onze foto’s dan op in de VIP-tent om ze te verkopen. Absoluut niet meer vergelijkbaar met hoe we nu werken. Foto’s van een race staan vaak al binnen een half uur op internet!”

Roel werkt naast de fotografie voor V-Max al net zo lang fulltime als storingsmonteur hijs- en heftechniek. Dat hij altijd ook op vrijdag op de circuits kan zijn dankt hij aan het vertrouwen dat hij daar heeft opgebouwd. “Wanneer je niet te beroerd bent om te werken ziet je baas dat en zo kan ik mij voor V-Max makkelijk vrij maken.”

Naast de techniek van de fotografie heeft Roel in 21 jaar veel zien veranderen. “Ik ben een echte GT-man, formulewagens interesseren me niet zoveel. Voor mij is het belangrijk om echt contact te hebben met coureurs, dat vind ik erg leuk. In de begintijd van de DSC reden er soms wel 75 deelnemers, dat is inmiddels wat minder geworden. Maar nu zijn het hele volle weekenden, want waar we eerst twee races van een uur hadden per weekend zijn dat nu vier races van een half uur en vier van een uur. Tel daar bij op alle vrije trainingen en kwalificaties en dan begrijp je dat er tussen de races door weinig tijd is om alles te verwerken. Het is dan ook een kwestie geworden van goed samenwerken tussen ons vieren en daarom worden er vooraf duidelijke afspraken gemaakt over wie wat doet.”

Roel heeft een vaste werkwijze. “Ik bestudeer op elk circuit eerst de situatie. Kijk naar de stand van de zon, als die er is, en maak een timing waar ik op welk tijdstip moet staan. Als fotograaf moet je namelijk zorgen dat je alles hebt; de start, actie op de baan, de pitstops, liefst ook de finish en het podium. Als ik fotografeer heb ik de plaat die ik schiet van tevoren in mijn hoofd al gemaakt.”

Rob Blank
Utrechtenaar Rob is 41 jaar en net als Roel al erg lang actief als fotograaf in de autosport. Sinds 2017 als vaste fotograaf bij V-Max, maar al in de tijd van het Dutch Power Pack was hij ook meestal bij de races aanwezig. “Ik kende wat mensen bij een team in de autosport en zo ben ik erbij betrokken geraakt. Naast het DPP heb ik ook vaak gefotografeerd bij de DNRT en de DRDO, dus inmiddels ken ik veel mensen in de Nederlandse autosport.”

Het fotograferen voor V-Max kan Rob goed combineren met zijn werk in de financiële wereld, omdat hij daar zijn tijd zelf flexibel kan indelen.

Karakteristiek voor de foto’s van Rob is dat die vrijwel altijd een artistieke insteek hebben. “Ik ga altijd naar het circuit met voor mijzelf de opdracht om een foto te maken die ik nog nooit eerder heb gemaakt. Uiteraard naast de foto’s die ik maak voor de verslaggeving en voor mijn cliënten. Tot nu toe is dat ook altijd gelukt, maar het wordt steeds een grotere uitdaging natuurlijk!”

Edwin Nieuwenhuis
De 45-jarige Edwin komt uit Hengelo en is van beroep ook fotograaf. Je zou dus kunnen zeggen dat hij voor V-Max werk en hobby combineert. “Ik fotografeer onder andere voor makelaars en kan zelf mijn agenda bepalen, dus de extra dagen voor de V-Max evenementen zijn voor mij nooit een probleem.”

De autosport kwam voor Edwin in beeld via de Rally van Hellendoorn, die als het ware in zijn achtertuin wordt gereden. “Een vriend van mij ging in de jaren 90 rally’s rijden en vroeg of ik hem daarbij wilde helpen. Nu heb ik twee rechterhanden, maar ik ben helaas links. Dus ik twijfelde of ik daarvoor geschikt was.”

Toch ging Edwin zijn vriend helpen, met succes en hij werd steeds enthousiaster over de dynamiek van de autosport. Zijn vriend stopte, maar Edwin wilde verder en ging in 1997 aan de slag als autosportfotograaf. Als één van de eersten in de rallysport kocht hij een digitale spiegelreflexcamera en hij verfijnde zijn techniek.   

Met wat vrienden ging hij in die tijd ook naar Circuit Zandvoort, waar hij al snel begon met fotograferen bij de DNRT. Zo leerde hij Roel en Rob kennen en toen in 2015 één van de vaste V-Max fotografen stopte werd hem gevraagd om bij de Supercar Challenge te komen fotograferen. Dat was voor hem een welkome nieuwe uitdaging.

“Ik hou ervan dat alles professioneel wordt aangepakt, maar ook dat de sfeer vriendschappelijk en gezellig  is. We weten allemaal wat er van ons verwacht wordt en zorgen daarvoor. Vaak onder moeilijke omstandigheden. Maar daarbuiten hebben we het samen ook erg gezellig. Hard werken en samen lachen is voor mij de ideale combinatie!”

Johan Vis
De 33-jarige Johan Vis uit Kampen is zowel qua leeftijd als ervaring bij V-Max de jongste fotograaf. In 2011 begon Johan met het fotograferen en schrijven over autosport. Dat zorgde ervoor dat hij in 2019 door Rob Blank gevraagd werd of hij interesse had om voor V-Max te komen fotograferen en dat was niet tegen dovenmansoren gezegd.

Zo begon Johan twee jaar geleden aan een nieuw avontuur. De klik met de andere fotografen was er al snel en met het fotograferen van de Supercar Challenge, de Ford Fiesta Sprint Cup en de Mazda MX-5 Cup wist hij meteen dat er veel van hem gevraagd zou worden. “Ik was verrast dat alles zo professioneel ging. Niet alleen qua fotografie, maar de hele organisatie van V-Max staat als een huis. Voor mij was het geweldig om met Roel, Rob en Edwin samen te werken, een goede combinatie van serieus als het moet en gezellig als het kan.”

Het tweede seizoen, 2020, was moeilijk. “We konden na een aantal afgelaste evenementen door de Corona maatregelen wel weer aan de slag, maar met alle beperkingen en zonder publiek was de sfeer toch heel anders. Gelukkig is het dit jaar, hoewel er nog steeds heel voorzichtig wordt gedaan, wel weer heel gezellig en ga ik weer met erg veel plezier naar de evenementen.”

Ook Johan heeft het geluk dat zijn werkgever hem toestaat de vrijdagen naar het circuit te gaan. Die dagen kan hij compenseren met extra of vrije dagen, iets dat hij er graag voor over heeft. “De raceweekenden zijn voor mij erg leuk en interessant, ik leer nog steeds veel. Daarnaast kreeg ik onlangs ook een leuke extra taak, want er waren enkele fotografie studentes van het Technova Collega op Spa-Francorchamps. Ik heb hen op sleeptouw genomen en dat was erg leuk. Ik heb hen wat tips en tricks gegeven en al snel zagen we veel verbetering. Dat zijn leuke bijkomstigheden, daar hou ik van!”

Favoriete foto’s
Elke fotograaf heeft wel een foto die iets speciaals voor hem betekent. Ofwel doordat het net dat ene moment was voor de ideale plaat, ofwel een bijzondere situatie. Voor de V-Max fotografen zijn de volgende foto’s dierbaar.

Keuze Rob

Formule 1 blijft de Koningsklasse van de autosport, ondanks de vele interessante vormen en concepten die er nationaal en internationaal zijn. De professionaliteit van teams en coureurs, waar niets aan het toeval wordt overgelaten is opzienbarend. Om deze Formule 1 machines, in dit geval nog met een jankende V8 onder de motorkap, op volle snelheid voorbij te zien komen en van dichtbij te kunnen fotografen tijdens de wintertests in Barcelona staat mij nog altijd bij. Een groot voordeel van die testdagen is dat de teams hun rondjes rijden tot zonsondergang. Een moment op de dag waar voor mij als fotograaf mijn hartje sneller van gaat kloppen, zowel in een autosport-setting als ook voor bijvoorbeeld landschappen die ik graag fotografeer. Maar eigenlijk gaat er niets boven een bijzonder gelijnde racewagen in het gouden avondzonnetje, dat is toch echt het summum. 

Keuze Edwin

Een keuze maken uit alle actiefoto's op het circuit is voor mij eigenlijk onmogelijk, daarom heb ik een sfeerfoto uitgekozen van het Circuit de Spa-Francorchamps tijdens een nachtrace.

Keuze Johan

Deze foto van Max Verstappen uit 2015, toen nog veelal genoemd als de zoon van…, is uniek in vele opzichten. Zo was dit het allereerste optreden van Max in een Formule 1 wagen op een Nederlands circuit. Tijdens het evenement Italia a Zandvoort was alles nog heel relaxed en open rondom Max. Bij het klaarmaken voor de demo stond Max in de pitbox wat te dollen met de monteurs van het team en lachte precies op het moment dat ik foto maakte.

Later is deze foto door hem zelf ook op zijn Instagram pagina geplaatst met 8.921 likes. Helaas wel zonder naamsvermelding, maar dat neemt niet weg dat het tof is om te zeggen dat er een foto van mijzelf op het profiel van Max Verstappen is te vinden.

Tot op dit moment blijft deze foto mij achtervolgen, want vorig jaar was daar op Ziggo de documentaire ‘Max Verstappen: Whatever it Takes’. Daarin kwam tot mijn grote verbazing deze foto nogmaals voorbij, namelijk in een klein lijstje, in zwart-wit, in zijn appartement in Monaco. Een foto die daardoor in vele opzichten uniek voor mij is.

Keuze Roel

De start van de GAMMA Racing Day op zaterdag 6 augustus 2011. Tussen al het grote GT-geweld bevindt zich een kleine Praga R4S met achter het stuur de in de autosport debuterende 16-jarige Beitske Visser. Een race die bij vele deelnemers nog lang in het geheugen blijft gegrift. 
Ondanks de drive through én 25 strafseconden die ze aan haar brandvrije overall kreeg zou ze met grote overmacht naar de overwinning rijden in de hoogste klasse van de, toenmalige, DSC. Op het podium werd ze vergezeld door Roger Grouwels (Corvette C5R GT1) en Rick Abresch (Corvette C6R GT1), die respectievelijk als tweede en derde eindigden.

Unaniem
Hoewel elke V-Max fotograaf dus zijn eigen verhaal heeft was er één vraag die allen hetzelfde beantwoordde: “Ben je van plan om hier nog lang mee door te gaan?” Het antwoord moge duidelijk zijn!