fr
nl
Ford fiesta

Wil Buis en Sven de Graaff lopen elk raceweekend 40 kilometer

10:43 18-11-2019

Als V-Max scrutineers van de Mazda MX-5 Cup en de Ford Fiesta Sprint Cup leggen Wil Buis en Sven de Graaff elk evenement flinke afstanden af. De 71-jarige pensionado Wil doet dat nog altijd met veel plezier. "Toen ik gevraagd werd of ik scrutineer in de autosport wilde worden antwoordde ik dat ik het best een jaartje wilde proberen. Dat is nu 23 jaar geleden", lacht Wil Buis. Sven de Graaff, de zoon van Wil's partner Christine, heeft inmiddels ook al 15 jaar ervaring en samen vormen zij een mooi en zeer gewaardeerd team dat nog lang zo hoopt door te gaan.

Mooie periode
Wil Buis heeft in zijn carrière al flink wat raceklassen de revue zien passeren. Formule Arcobaleno, Formule Ford, de lijst is te lang om op te noemen. Hij beschouwt het Acceleration concept, met de A1 GP's, de BRL V6 en de Legends, aangekleed met entertainment uit 2014 als een mooie periode. 

Genieten van de jeugd
Inmiddels geniet Wil al geruime tijd van de samenwerking met de V-Max organisatie. Na vorig jaar het debuut van de Ford Fiesta Sprint Cup te hebben meegemaakt was het dit jaar de beurt aan de Mazda MX-5 Cup. "Ontzettend leuk om met zoveel jonge rijders en ook met de teams te kunnen samenwerken", vindt Wil.

Proefjaar
Wil werkte voor hij met pensioen ging 39 jaar bij een Ford dealer als chef werkplaats en beschikte zodoende over veel technische know-how. Toen hij 23 jaar geleden gevraagd werd of hij misschien interesse had om scrutineer te worden in de autosport moest hij daar even over nadenken. "Ik zei dat ik het een heel jaar zou doen en aan het einde van dat jaar zou beslissen of ik het  leuk genoeg vond om het te blijven doen. Nou, hoe dat verder ging is natuurlijk bekend", lacht Wil.

Verbeteringen
Sven de Graaff behaalde 15 jaar geleden de benodigde KNAF-licentie om ook als scrutineer aan de slag te gaan en vormt sindsdien een team met Wil. Samen hebben zij een prima samenwerking met alle teams uit de Ford Fiesta Sprint Cup en dit seizoen dus ook de Mazda MX-5 Cup. "Afgelopen winter zijn we ook betrokken geweest bij de ontwikkeling van de nieuwe MX-5 bij Intrax, dus die auto kennen we goed. We spreken tijdens het seizoen ook veel met de teams en evalueren waar eventueel verbeteringen kunnen plaatsvinden."

Veiligheid voor alles
Naast de technische kant van de hun werkzaamheden keuren Wil en Sven ook de stoelen, brandblusinstallatie, overall, helm, etc. van de coureurs. Veiligheid voor alles, niet alleen voor de coureur zelf, maar ook voor de marshalls langs de baan.  

Op scherp
Het is de taak van de scrutineers om iedereen tijdens een raceweekend op scherp te zetten. Veiligheid en naleving van het reglement zijn daarbij de doelstellingen. Mochten er verbeteringen moeten worden toegepast dan rapporteren zijn dat aan de wedstrijdleiding en de sportcommissarissen van de KNAF. 

Magneetje
Gevraagd naar bijzondere ervaringen vertelt Sven dat hij bij toeval eens ontdekte dat een auto niet de voorgeschreven stalen carrosserie had, maar om gewicht te besparen polyester delen had geplaatst. "Ik had een magneetje bij me, zette dat op een voorspatbord en die viel er meteen af. Die coureur had dus wel een probleem ja", lacht Sven. 

Opvoeden
Een extra taak die zij zichzelf hebben opgelegd is het opvoeden van met name junior-rijders. "Die jonkies overschatten zichzelf vaak en dus begeleiden we hen om ervoor te zorgen dat zij gaan letten op veiligheid. Voor henzelf, maar ook voor de andere rijders. Dat lukt over het algemeen heel goed, zij begrijpen wat we doen en weten dat ze zonder onze toestemming niet kunnen racen", legt Sven uit.

Taalbarrière
Zowel bij de Fiesta's als de Mazda's zijn er naast de Nederlandse deelnemers ook behoorlijk wat zuiderburen actief. Met name de Franstalige Belgen maken communicatie wel lastig, maar zowel Wil als Sven komen daar tot nu toe goed mee weg. "Techniek is internationaal, dus dat lukt ons wel, besluit Wil het interview.