fr
nl
Ford fiesta

Zege in derde race Ford Fiesta Sprint Cup voor Kenny Herremans na straf Rik Koen

11:01 12-10-2020

De eerste twee Voorjaarsraces van de Ford Fiesta Sprint Cup op Zandvoort stonden bol van strijd en spektakel. Voor sommige teams was het nog even flink doorwerken om alle opgelopen averij van deze strijd weer op te lappen. Hier en daar was nog een deukje en krasje te zien, maar technisch stonden de wagens er weer optimaal bij. Alleen de Fiesta van Maxime De Witte die in de tweede race een koprol maakte is er logischerwijs niet bij.

De baan in Zandvoort is droog tijdens de start van de derde race van de Ford Fiesta’s en alle wagens staan dan ook op slicks. Zoals gebruikelijk staan de Nederlanders en de Belgen om en om op de startopstelling, in de volgorde waarin ze tijdens de kwalificatie hun tweede beste tijd reden.

De voorste rij wordt gevormd door Colin Caresani en Milan de Laet die achter zich respectievelijk Rik Koen en Kenny Herremans hebben staan en daarachter nog vijftiental rijders

De lichten gaan uit en het is Colin Caresani die als eerste de Tarzanbocht in duikt. Iedereen komt daar ongeschonden doorheen en bij de eerste doorkomst leidt Caresani nipt voor Rick Koen en Laurens de Wit. Kenny Herremans behoudt zijn vierde positie, terwijl Milan de Laet is teruggevallen naar de vijfde plaats ten gevolge van een niet al te beste start.

Een ronde later is de positie van de koplopers niet veranderd en gaat de strijd verder. Borgmans en Olejniczak raken elkaar in de Hans Ernst bocht echter zonder grote gevolgen.

Colin Caresani en Rik Koen weten een gaatje van twee seconden te creëren op Laurens de Wit, maar  aan het eind van ronde vier komt Rik Koen met een dikke twee seconden voorsprong op Colin Caresani over het rechte eind. Er is dus een nieuwe koploper, want Caresani blijkt even daarvoor te hard de Hans Ernst bocht in te zijn gegaan, waardoor hij via de uitloopstrook een omweggetje moest maken en wat tijd heeft verloren. Laurens de Wit kan er net niet van profiteren en blijft voorlopig derde.

Doordat Nikodem Wierzbicki achterop het circuit zijn Fiesta in de grindbak zet komt de safetycar in de baan en komt het hele veld weer bij elkaar. Bij de herstart gaan Caresani en Koen zij aan zij van Tarzan tot aan de Hunzerug en geven elkaar geen millimeter toe. Uiteindelijk trekt Caresani aan het langste eind en gaat weer aan kop.

Door het gevecht ontstaat een kopgroep van een stuk of acht auto’s, maar al snel wordt de strijd weer aan banden gelegd doordat Wierzbicki in ronde acht zijn motor met een dikke rookwolk opblaast. Hierdoor ontstaat opnieuw een safetycarperiode om de baan te inspecteren op een eventueel oliespoor. Dat is er gelukkig niet en al snel kan de race hervat worden.

Er ontstaat een kopgroep van vijf met Caresani voorop, gevolgd door Koen, De Wit, Herremans en De Backer die zich iets losrijden van de rest. Koen zet nog steeds alle druk op Caresani die de druk nog kan weerstaan. Laurens de Wit rijdt er dicht achter en kan elk moment toeslaan wanneer beide kemphanen in een foutje worden gedwongen. Bij het ingaan van de laatste ronde leidt Caresani met slechts een wagenlengte voorsprong op Rik Koen.

Dan gebeurt er ineens een heleboel tegelijkertijd in de Hans Ernst bocht. Rik Koen en Colin Caresani raken elkaar, waardoor Caresani zijn eerste plaats verliest. Niet veel later wordt Daniëlle Geel achterop geraakt door Belle Rappange. Geel raakt de vangrail, waar ze een wiel verliest en in het zicht van de haven de strijd moet staken.

Zo komt Rik Koen na 14 ronden als eerste over de finish, maar de overwinning komt toch niet op zijn naam. Omdat hij Caresani van de baan gedrukt heeft wordt hij in de uitslag één positie teruggezet, waardoor Kenny Herremans als winnaar wordt aangewezen. Koen wordt zo tweede en Colin Caresani derde.

Laurens de Wit loopt averij op nadat hij de finish is gepasseerd waar hij de muur raakt. Hij moet zijn Fiesta aan de kant stil zetten, gelukkig voor hem nadat hij afgevlagd is. De Wit finisht als vijfde achter Tomas De Backer, maar wordt wel eerste bij de rijders boven 24 jaar.