Ford fiesta

Zo vader, zo zoon

12:32 24-11-2020

Ook in de autosport heeft de jeugd de toekomst. Nadat de jonge Loek Hartog in 2018 kampioen werd in de Ford Fiesta Sprint Cup, ging vorig seizoen de pas 15-jarige Daan Pijl er met de titel vandoor. In het afgelopen vreemde seizoen was het de 16-jarige Colin Caresani, die zijn tweede plaats van 2019 omzette naar de overall winst. Zowel Caresani als Hartog waren afgelopen zaterdag aanwezig om de nodige tips en adviezen te geven aan hun nog jongere opvolgers, die staan te trappelen om in de autosport te mogen beginnen.

Veel karters waren op uitnodiging van V-Max organisator Dick van Elk naar het circuit van Zandvoort gekomen om kennis te maken met de autosport en met name de Ford Fiesta Sprint Cup. Verschillende teams hadden wagens neergezet voor de jonge karters, die in een aantal sessies onder moeilijke natte omstandigheden kennis mochten maken met het rijden van een echte cupracer. Jonge coureurs die het racen met de paplepel kregen ingegoten en al op hele jonge leeftijd zijn gaan karten, vaak onder toezicht en begeleiding van vaders die in het verleden ook autosport hebben beoefend.

Senna van Soelen
Eén van die enthousiaste vaders is Pieter van Soelen, die zaterdag aanwezig was om zijn zoon Senna te begeleiden. Het net 15 jaar geworden talent uit Rockanje begon met karting toen hij acht jaar oud werd en heeft ondertussen vele overwinningen en prijzen op zijn naam geschreven. “Ik ben zelf drie jaar geleden gestopt met de autosport. Mijn laatste race was de 24H van Austin op het Formule 1-circuit Circuit of the Americas. Ik heb vele titels in de Supercar Challenge behaald, maar ga er nu voor om mijn zoon zo optimaal te kunnen helpen. Voordat hij aan de autosport begint is karting echt de belangrijkste opstart. Hij komt uit in de IAME X30 Junioren-klasse, in Nederland en België maar ook in de EK wedstrijden.

De keuze die wij nu moeten maken is niet eenvoudig, moeten we gaan voor de Ford Fiesta Sprint Cup, wordt het de Mazda MX-5 cup of toch iets anders. Vandaar dat deze kennismaking op Zandvoort zo belangrijk is. Voor de aankomende wintercursus hebben wij met JR Motorsport een BMW Compact neergezet, dan kan Senna zo veel mogelijk kilometers maken op het circuit. Het mooiste zou zijn dat we samen een keer kunnen racen in de Zandvoort 500 of wellicht een race in de Supercar Challenge. Dat zou ik prachtig vinden.”

Max en Thijs Stemerdink
Bert Stemerdink reed in 2002 en 2003 mee in de Alfa 147 Challenge en was regelmatig vooraan te vinden in de Olympische klasse. Volgens een bekende teambaas waren in die tijd circuitfeestjes belangrijker dan het racen. “Ik reed in die tijd voor Cable One, honderden gasten werden uitgenodigd die allemaal vermaakt moesten worden. Je was meer dan drie dagen onderweg voor één race van een half uur. Ik had toen een autobedrijf en was veel te veel tijd kwijt en ondanks dat het een mooie periode was duurde mijn avontuur maar twee jaar.” Stemerdink gaf het racestokje door aan zijn twee zonen. Max en Thijs, een identieke tweeling van 16 jaar jong. Allebei begonnen in 2014 met de kartsport in Eefde met een 4takt. In de volgende jaren deelnemers aan het Chrono NK met Hugo Motorsport. Thijs had meer interesse in de autosport en stopte in 2017, terwijl Max nog steeds actief is bij JJ Racing in het NK, BNL en EK. “Wij zijn hier op uitnodiging van Dick van Elk om kennis te maken met de autosport. Laat ze het maar proberen en laat ze maar verkennen. Het enige dat ik niet zou willen is dat mijn kinderen uitkomen in de Formuleracerij.

Teambaas Johan Kraan was onder de indruk van de racekwaliteiten van de tweeling, en voelde zich als meerijdende racecoach geen ogenblik onveilig. We gaan zeker nog wat horen van deze racende tweeling, wellicht de opvolgers van Tom en Tim.