Ford fiesta

Björn Dietrich op Spa-Francorchamps van pech naar podium

09:57 13-06-2023

Björn Dietrich is dit jaar een van de debutanten in de Ford Fiesta Sprint Cup Benelux. Met zijn 33 jaar is de Duitser niet de jongste rookie, maar aan ambitie bepaald geen gebrek bij de voor het Belgische Nitro Racing uitkomende Dietrich. Bij de tweede ronde van de titelstrijd op Spa-Francorchamps werd zijn doorzettingsvermogen flink op de proef gesteld, maar uiteindelijk met twee podiumplaatsen wel beloond.

De Ford Fiesta Sprint Cup Benelux lijkt misschien niet de meest voor de hand liggende keuze voor een Duitse rijder, maar als je de voorgeschiedenis van Björn Dietrich kent, wordt de keuze een stuk logischer. “Ik ben tien jaar geleden begonnen met racen. De interesse in de sport was er altijd al en toen kwam het moment om ook actief te gaan deelnemen. Het begon met de Dacia Logan Cup en daarna volgden onder andere de Chevrolet Cruze Euro Cup, de Octavia Cup en endurance races”, steekt de vriendelijke Duitser van wal over het begin van zijn actieve autosportloopbaan.

Vorig jaar kwam voor Dietrich de Ford Fiesta Sprint Cup Benelux nadrukkelijk in beeld. “Ik ben ook race-instructeur en had Ellis Spiezia als leerling. Die debuteerde in 2022 in de cup. Uiteraard ben ik zijn verrichtingen gaan volgen. Via Ellis ben ik ook in contact gekomen met Bart Loenders, de drijvende kracht achter Nitro Racing waar Ellis en ik nu samen voor rijden. Ik vind sprintraces veel leuker dan endurance en dus werd voor mij de Ford Fiesta Sprint Cup Benelux een logische volgende stap.”

De eerste ervaringen met de Fiesta beantwoorden aan de verwachtingen die Dietrich had. “De Fiesta rijdt meer als een straatauto dan alles wat ik daarvoor gereden heb. Je moet heel zuiver je lijnen rijden om snelheid te houden. Ieder foutje wordt meteen afgestraft met verlies aan snelheid. Het is daarom een ideale auto om ervaring op te doen met voorwielaandrijvers”, vervolgt Dietrich, die voorlopig nog wel even doorgaat in de autosport. “De Fiesta is weer een nieuwe basis, het is ook niet voor niets een opstapklasse, en daarna wil ik zeker verder in de toerwagens.”

Over zijn doelen voor dit seizoen is Dietrich duidelijk. “Het podium, en eigenlijk in iedere race. In Zandvoort bleven we daar door wat technische problemen nog ver van verwijderd, maar dat is nu opgelost, dus zouden we meer in de buurt moeten komen. Zeker ook omdat Ellis, in tegenstelling tot in Zandvoort, er nu weer bij is. Hij heeft meer ervaring met de auto en de circuits. Voor mij zijn alle circuits waarop we rijden nieuw. Ik heb weliswaar in diverse Europese series gereden, maar Zandvoort was ik nog nooit geweest en ook Spa-Francorchamps is voor mij nieuw. Maar wat een geweldige baan”, besluit Dietrich, om zich meteen weer samen met Ellis over de data en onboard videobeelden te buigen. Leren blijft toch het devies voor Dietrich.

Op Spa-Francorchamps werden de eerste stapjes voorwaarts gezet, al waren die niet zo groot als gehoopt en was er ook enorme tegenslag. In de tweede vrije training van zaterdagmiddag leek er een abrupt einde te komen aan het Belgische raceweekend van Dietrich. De Nitro Racing Fiesta raakte met een wiel op het gras, haakte achter een curbstone, begon te slingeren om vervolgens via een zijwaartse impact met de bandenstapels op het dak te rollen. Gezien de schade was reparatie niet zo snel mogelijk. Gelukkig had MV Motorsport een extra Fiesta meegenomen en zo kon Dietrich na een snelle actie van teambaas Bart Loenders met deze voor hem vreemde auto toch aan de start verschijnen. De kwalificatie leverde vervolgens een achtste plaats op waarna Dietrich in de eerste race als zevende de finish passeerde, goed voor de tweede plaats in de Gold Cup voor rijders van 30 jaar en ouder.

Daarmee was in een weekend dat met pech begon, toch de eerste trofee en het eerste podium binnen. In de tweede wedstrijd was Dietrich in een mooie strijd verwikkeld met Johan Land en Stefan Barewijk om de plaatsen zes tot en met acht algemeen en de winst in de Gold Cup. In de aanvangsfase leidde Dietrich zelfs dit gevecht, maar spinde vervolgens waarna hij kansloos was voor de klasse-zege. Met een achtste plaats restte echter toch nog de derde podiumpositie in de Gold Cup en dus konden er twee trofeeën mee terug naar Duitsland.