Eindduel tussen Maxime Alsteens en Robert-Jan van Wijnen!
Met de aankomende Trophy of the Dunes op Circuit Zandvoort wordt definitief een punt gezet achter de Ford Fiesta Sprint Cup. Acht seizoenen lang zorgden de Fiesta’s voor spannende sprintraces waarin veel tot dan toe onbekende coureurs zich in de kijker reden, het vak leerden en via de Fiesta Cup konden doorgroeien naar hogere raceklassen.
Dat we tijdens het weekend van 27 en 28 september op Circuit Zandvoort afscheid nemen van de Fiesta Cup – en dat deze dus niet meer aanwezig zal zijn tijdens de traditionele Finaleraces op TT Circuit Assen – is een bewuste keuze van organisator V-Max Racing Management. Om de kosten van een volledig seizoen te verlagen en zo nieuwe rijders de kans te geven het benodigde budget rond te krijgen, werd de zesde meeting geschrapt. De kersverse kampioen maakt wel zijn opwachting tijdens de Finaleraces, maar dan in de Mazda MX-5 Cup.
“Op die manier benadrukken we nogmaals de doorstroming die er is binnen de verschillende raceklassen van V-Max Racing Management,” zegt Dick van Elk over de prijs die de achtste en laatste Fiesta-kampioen in ontvangst mag nemen. De strijd om dat felbegeerde stoeltje in de MX-5 Cup zal gaan tussen Robert-Jan van Wijnen en Maxime Alsteens. Doordat Van Wijnen (#77 NiceRacing) tijdens de Jack’s Racing Day niet aanwezig was en Alsteens achter het stuur van de #154 Oeste Racing/Garage Vermeire in Assen de volle buit pakte, kijkt de Nederlander nu tegen een achterstand van 31 punten aan. Twee overwinningen en vier snelste raceronden leveren samen 44 punten op, maar twee tweede plaatsen zijn goed voor 34 punten. Van Wijnen moet dus tot het uiterste gaan, terwijl Alsteens niet te dicht in zijn buurt mag eindigen. Daarbij moeten beide rijders er rekening mee houden dat er tijdens dit slotweekend nog extra deelnemers aan de start kunnen verschijnen, die indirect een rol spelen in de beslissing wie er kampioen wordt en mag debuteren in de Mazda MX-5 Cup.
De nieuwe kampioen zal zijn naam toevoegen aan de erelijst van de Ford Fiesta Sprint Cup, die vanaf het begin een sterk Belgisch-Nederlands karakter had. Bovenaan dat lijstje staat Kenny Herremans, de allereerste kampioen in 2018, die het nipt haalde van Ayrton Redant. In 2019 was David De Saeger de sterkste, met Bert Longin als vice-kampioen. In 2020 schreef Herremans opnieuw de titel op zijn naam, dit keer vóór Tomas De Backer en Dylan Derdaele. In 2021 pakte Nathan Vanspringel de titel na een felle strijd met Milan De Laet en opnieuw De Backer. In 2022 kroonde Tomas De Backer zich tot kampioen, voor Philippe Huart en de Amerikaan Ellis Spiezia. Een jaar later, in 2023, leverde De Backer opnieuw een fel duel met Alan Czyz, maar omdat de Pool de Finaleraces moest laten schieten, kon De Backer vrijuit naar zijn tweede titel rijden – ditmaal als eerste Benelux-kampioen. Hij eindigde toen vóór Czyz, Esmee Kosterman, Johan Land, Calvin de Groot en Jenson de Leeuw. In 2024 was De Leeuw zijn grootste uitdager, maar uiteindelijk moest hij genoegen nemen met de tweede plaats, terwijl Mathias Ronzani derde werd.
Het gezamenlijke programma van de Ford Fiesta Sprint Cup en Mazda MX-5 Cup begint op zaterdag 27 september met de eerste vrije training om 11.00 uur. De tweede vrije training volgt om 13.10 uur, opnieuw over dertig minuten. De kwalificatie staat gepland om 15.05 uur. Op zondag 28 september start Race 1 om 10.35 uur en Race 2 om 14.45 uur. De Mazda MX-5 Cup heeft om 17.25 uur nog een derde race, maar dan zonder de Fiesta’s. Op dat moment valt definitief het doek over het achtste en laatste seizoen van de Ford Fiesta Sprint Cup.