Supercar

Verwarrende start zorgt voor verrassing in race

14:39 11-04-2021

De eerste Ford Fiesta Sprint Cup race van 2021 is wel een hele vreemde race geworden. Het kostte namelijk drie pogingen voor de race eindelijk van start kon gaan, met als reden de onbekendheid met de startprocedure bij de jonkies voorop. Uiteindelijk kwam het toch goede en kon Laurens de Wit al zijn ervaring gebruiken om vanuit kansloos lijkende positie toch nog de race te winnen.

Na een tumultueuze en kletsnatte kwalificatie gisteren, twee keer onderbroken door een code rood, slaagde Laurens de Wit erin om in de ultieme laatste ronde een snellere tijd neer te zetten dan de Belg Kenny Herremans, die tot dan de hele sessie had gedomineerd. Zoals altijd wordt voor de eerste race de respectievelijke top 5 van elk land omgedraaid, en volgt vanaf startplaats 11 een gemengde rangorde. Met Kenny Herremans, Tomas De Backer, Milan De Laet, Nathan Vanspringel en Philippe Huart in de juiste Belgische volgorde, komt Philippe Huart in de omgedraaide rangorde vooraan op de startgrid te staan! In de omgekeerde Nederlandse Top 5 zien we in ‘poleposition’ Gianni Stefano van de Craats, voor Jacco van de Wal, Johan Land, Nikodem Wierzbicki en Laurens de Wit.

Het zijn nog niet de temperaturen die wij in de badplaats gewend zijn, maar het is in ieder geval droog. Gelijk code rood vanwege een rommelige eerste startprocedure. Bij het wegrijden van de leading car volgen de Fordjes namelijk, terwijl ze hadden moeten blijven staan voor de opwarmronde. Nadat iedereen op de juiste plek op de pre-grid staat, worden de rijders opnieuw los gelaten voor de opwarmronde. Wederom code rood en de start gaat nu plaatsvinden achter de safetycar. Een beetje rommelig begin, maar natuurlijk heeft de wedstrijdleiding gelijk om voorzichtig te zijn vanwege de wat mindere ervaring van de Nederlandse rijders vooraan. De race wordt hierdoor wel ingekort met vijf minuten.

Na twee ronden achter de safetycar gaan de 19 wagens eindelijk van start, al ontstaan er gelijk flinke gaten. De start achter de SC wordt gelijk beoordeeld door de wedstrijdleiding. De Belg Philippe Huart pakt de kop voor zijn landgenoot Nathan Vanspringel en Jacco van de Wal. Poleposition man Van de Craats is teruggevallen naar de negende plaats. Vanspringel pakt de kop voor de aandringende Tomas de Backer en Laurens de Wit, die met een opmars bezig is. Huart en Van der Wal zijn teruggezakt naar de vierde en vijfde plaats. Tomas de Backer passeert Vanspringel en pakt de kop.

De volgende ronde gaat het mis met Milan de Laet, die spint in de Gerlachbocht, na contact met Kenny Herremans. Gelukkig wordt hij verder door iedereen ontweken. Esmee Kosterman komt de pits in. De safetycar komt de baan op en het hele veld voegt zich weer achter elkaar. De wedstrijdleiding gaat na de wedstrijd het incident tussen de beide Belgen verder onderzoeken. Met nog 1 minuut 40 op de teller volgt de herstart voor de laatste ronde. Koploper De Backer verschakelt zich en moet vanaf leidende positie met motorproblemen de pits opzoeken, waar hij heel teleurgesteld is en kwaad op zichzelf uitstapt. Nathan Vanspringel herpakt de kop voor Laurens de Wit en Philippe Huart. Net als bij de kwalificatie zorgt Laurens de Wit weer voor een enorme verrassing. In de laatste paar bochten passeert hij Vanspringel en wint deze bijzonder rommelige wedstrijd. De uitslag is nog niet definitief, want er lopen nog diverse zaken.

Tomas De Backer zal de tweede race starten in de Fiesta van Walter Cleynhens, nadat hiervoor door de wedstrijdleiding toestemming is gegeven.