fr
nl
Ford fiesta

Nikodem Wierzbicki, een opkomende ster in de Ford Fiesta Sprint Cup

11:30 08-10-2021

Na een voorzichtig begin in 2020 is Nikodem Wierzbicki dit seizoen in de Ford Fiesta Sprint Cup begonnen aan een ware stormloop. Begin van dit seizoen sloop hij de top tien overall binnen, al snel de top vijf en tijdens de Truck GP op Circuit Zolder in september wist hij in beide races als winnaar te finishen. Zelfs meervoudig kampioen Laurens de Wit had dit keer geen antwoord op de 18-jarige Poolse rijder.

Jong begonnen
Nikodem Wierzbicki is pas 18 jaar oud, maar hij heeft al twaalf jaar ervaring op vier wielen. Als zesjarige begon hij met karting, waar hij op veel verschillende circuits reed en via diverse klassen opklom naar de senioren. In 2017 debuteerde hij als 14-jarige coureur in de KIA Picanto Cup Polen en in 2019 behaalde hij op zijn 16e daarin de titel.

Niveau laag
Dat was meteen zijn laatste optreden in de KIA Picanto Cup, want KIA stopte met deze toch populaire cup, die op veel verschillende circuits in het buitenland reed, waaronder in 2014 ook Circuit Zandvoort. “Het niveau in de KIA Cup was niet zo hoog, maar de geldprijzen wel en dat is natuurlijk mooi,” lacht Nikodem.

Eén circuit
Wierzbicki ging op zoek naar een nieuwe klasse, maar in Polen slaagde hij daarin niet. “Er is slechts één circuit, het 4.083 km lange circuit van Poznan. Een echte merkencup bestaat in Polen nu niet meer, dus moesten we verder zoeken. Mijn vader verkoopt Ford-onderdelen en kende daardoor de Ford Fiesta Sprint Cup. Samen gingen wij eens kijken tijdens een race en we waren zo onder de indruk van deze cup met veel jonge rijders dat we besloten in te stappen.”

Bekende kleuren
De auto waarin Wierzbicki rijdt roept herinneringen op aan de kampioensauto van 2019. Daan Pijl maakte als 17-jarige furore door als debutant in de Ford Fiesta in legendarische Gulf kleuren zijn concurrenten het nakijken te geven. Pijl spreekt vloeiend Pools en heeft veel contact met Poolse coureurs, voor wie racen in onze nationale competitie interessant is. Wierzbicki heeft de oranje-blauwe Fiesta van Pijl gekocht en daar heeft hij geen spijt van, want hij heeft het enorm naar zijn zin in de Ford Fiesta Sprint Cup.

Vertrouwd raken
In 2020 debuteerde Nikodem in de Ford Fiesta Sprint Cup. Doel was vertrouwd te raken met de auto, want de Fiesta is behoorlijk sneller dan de KIA. Iets anders dat hij moest leren is om geduldig te zijn. Na dat eerste leerjaar is hij nu zover dat hij zich met de titelstrijd kan gaan bemoeien en de stijgende lijn die hij heeft ingezet is indrukwekkend.

Best moeilijk
In Polen is er maar één circuit en dat kent Nikodem uiteraard inmiddels op zijn duimpje. “Ik race nu op veel verschillende circuits en dat is wel erg leuk, maar ook best moeilijk. Ik kende er wel een paar uit mijn tijd in de KIA Cup, zoals bijvoorbeeld Zandvoort. Maar die baan is inmiddels erg veranderd heb ik tijdens de V-Max Openingsraces gemerkt. Vooral de Hugenholtzbocht vind ik erg moeilijk. Ook het circuit van Zolder ken ik nog uit de KIA Cup,” is Nikodem enthousiast over zijn nieuwe klasse.

Dubbelzege
Baankennis bleek een belangrijke factor te zijn tijdens de Truck GP races. In de vrije trainingen en de kwalificatie was de jonge Pool de snelste op de baan. In de eerste race vertrok hij vanaf poleposition en bracht de oranje-blauwe Fiesta ook als eerste over de finish. In de tweede race startte hij door de reversed grid als negende (achter vier Nederlanders voor hem en vijf Belgen in de rij naast hem). Ook nu was hij ontketend en hij passeerde ronde na ronde zijn voorgangers, om na 30 minuten racen opnieuw als winnaar over de finish te komen.

Jurgen Evers
Nikodem Wierzbicki kwam in contact met Jurgen Evers van EJ Autosport. “Ik hoorde dat de KIA Picanto Cup ging stoppen en zag kansen om Poolse rijders te interesseren om in de Ford Fiesta Sprint Cup te komen rijden,” vertelt Evers. “In 2020 is Nikodem bij ons komen rijden en als ik zie hoe hij zich ontwikkelt dan is dat veelbelovend. Ik denk dat Nikodem nog veel van zich gaat laten horen.“