Ford fiesta

Studenten Technova College en Laurens de Wit samen meervoudig kampioen

13:41 23-09-2021

Vijf jaar geleden zag Peter de Kleuver, teamleider Motorvoertuigen Techniek aan het Technova College in Ede, mogelijkheden om zijn leerlingen via het excellentie programma van de school kennis te laten maken met de praktijk in de autosport. Dat heeft bijzonder goed uitgepakt, want zowel de leerlingen als het team en de rijder hebben veel baat bij deze samenwerking. Laurens de Wit is drie jaar op rij kampioen geworden bij de rijders ouder dan 24 jaar en het team van De Kleuver heeft daaraan een substantiële bijdrage geleverd.

Drie niveaus
Het Technova College, onderdeel van ROCA12, is een middelgrote MBO met ruim 5.500 studenten, waar 120 verschillende opleidingen gevolgd kunnen worden. De richting motorvoertuigentechniek leidt studenten op die, afhankelijk van hun eigen niveau, kunnen kiezen uit automonteur, 1e technicus en technisch specialist.

Praktijkervaring
Altijd op zoek naar mogelijkheden om zijn pupillen praktijkervaring op te laten doen kwam Peter de Kleuver op het idee om hen in de autosport in te zetten. Hij legde het voor aan de schooldirecteur en die was direct enthousiast.

Prima samenwerking
In eerste instantie kwam De Kleuver in contact met de DNRT, waar zijn leerlingen in samenwerking met Bas Koeten een BMW E30 gingen prepareren die bestuurd werd door Arno van Daalen. De samenwerking ging prima, Van Daalen behaalde zelfs een podium en de studenten leerden veel.

Mooie brug
Toen Bas Koeten na twee jaar stopte met de DNRT om in de Ford Fiesta Sprint Cup te gaan racen was dat een mooie brug naar een meer professionele autosport omgeving. Het Technova College had in het kader van dit project voldoende budget om een Ford Fiesta aan te schaffen en zo stapten zij in de nieuwe raceklasse om met een groter team leerlingen te gaan werken. Weer samen met Bas Koeten, die het ook belangrijk vindt om studenten op te leiden.

Nieuwe coureur
Arno van Daalen besloot niet mee te gaan naar de Fiesta, omdat de auto nu van de school was en hij de druk van eventuele schade en de daarbij behorende toename van kosten te beangstigend vond. Op advies van Jelle Koeten kwam De Kleuver in contact met Laurens de Wit. Via Vakgarage De Wit, het bedrijf dat hij samen met zijn vader runt, heeft Laurens al veel ervaring met het begeleiden van leerlingen en zo ontstond al snel een goede band.

Groot verschil
Op de vraag of de studenten veel profijt hebben van deze praktijkopleiding beginnen de ogen van De Kleuver te glinsteren. “Iedereen vindt het ontzettend leuk om te doen en bovendien zeer leerzaam. Een groot verschil met de eerste jaren is dat we bij de DNRT begonnen met ééndaagse evenementen, maar in de Ford Fiesta Sprint Cup zijn we drie dagen bezig. Hele volle dagen, waar de studenten soms onder hoge druk moeten presteren. Wel zwaar, maar een prima leerschool!”

Scenario’s
Het studententeam is al op school bezig met alle voorbereidingen. Op welk circuit wordt er gereden, wat zijn de eerdere ervaringen met bandenspanning, wat is de weersverwachting en ga zo maar door. Alle mogelijke scenario’s worden bekeken, zodat eenmaal op het circuit alle benodigde info beschikbaar is.

Weggeconcurreerd
Fleur van de Meijden, vierdejaars student technisch specialist, is bezig met haar derde jaar bij Bas Koeten Racing en Laurens de Wit. Zij begon samen met vijf jongens, heeft ze inmiddels allemaal weggeconcurreerd en leidt het team. Elke student heeft zijn specifieke taken en is daarvoor verantwoordelijk. Van de bandenspanning tot aan de juiste hoeveelheid benzine, alles wordt door Fleur gecheckt voor Laurens de baan op mag.

Synergie
Fleur geniet van de synergie met zowel haar team als haar coureur. “Laurens kan erg goed vertellen wat er met de auto is. In het begin moesten we erg zoeken naar de juiste afstelling, maar inmiddels is de afstelling perfect en weten we op elk circuit precies hoe we de Fiesta optimaal aan de start kunnen krijgen.”

Schuim
Maar autosport is onvoorspelbaar in al zijn facetten, zo weet Fleur inmiddels ook, je moet altijd alert zijn om in te grijpen. “We hebben eens meegemaakt dat vlak voordat Laurens de startgrid op moest de brandblusser afging. De hele auto vol wit schuim. Een fractie van een seconde denk je dan dat het niet op te lossen is, maar je reageert instinctief en we hebben met een paar man alles binnen een paar minuten schoongemaakt. Dat zijn dan wel weer bijzondere leermomenten.”

15 Specialisten
“Op school is het wel afwijkend van hoe het op het circuit gaat. Onze opleiding begint met onderhoud van auto’s naar reparatie en tenslotte diagnose aan auto’s. Een eerste autotechnicus leert storingscodes op te lossen die door de auto worden aangegeven. Een technisch specialist moet codes die niet standaard zijn leren oplossen. Per schooljaar beginnen ongeveer 60 leerlingen aan deze opleidingen, na vier jaar zijn er 15 die technisch specialist behalen. Ik hoop eind van dit schooljaar mijn diploma als technisch specialist te behalen en dat ziet er wel goed uit.” De Kleuver knikt bevestigend, hij is duidelijk erg trots op Fleur.

School en werk
De samenwerking op het circuit bevalt zowel Fleur als Laurens de Wit zo goed, dat die niet alleen op de circuits plaatsvindt. “In deze fase van mijn opleiding ga ik één dag per week naar school en ik werk vier dagen bij Vakgarage De Wit.

Geen F1
Aan het einde van seizoen 2021 zal Fleur het stokje overdagen aan haar medestudenten. Dan begint een volgende fase in haar leven. Voor de hand zou liggen dat zij een carrière in de Formule 1 zou ambiëren, maar daar heeft zij goed over nagedacht en dat blijkt niet het geval. “In zo’n team werk je aan één klein onderdeel van de auto. Iemand is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor alleen het linker voorwiel. Dat vind ik veel te beperkt, ik vind het veel interessanter om bij een klein team met de hele auto bezig te zijn.”

Vrije tijd
Laurens de Wit is eveneens erg enthousiast over de samenwerking met het Technova College. “We hebben erg veel contact met elkaar, onder meer via een Whatsapp groepje. We zijn al weken voor de races samen aan het plannen en de studenten komen vaak in hun vrije tijd naar onze werkplaats in Nieuwerkerk aan de IJssel om aan de auto te werken. Dat is niet alleen erg nuttig, maar ook altijd heel gezellig.”

Schadeherstel
De studenten werken wel aan de afstelling van de auto, maar schade die tijdens de races ontstaat wordt niet door hen hersteld, want dat valt niet onder de opleiding. Dat doet Vakgarage De Wit zelf, maar gelukkig weet Laurens meestal uit de problemen te blijven en valt dat werk dus wel mee.

Elektrisch
Peter de Kleuver is enthousiast over de autosport, maar heeft wel een grote wens voor de toekomst. “We willen graag binnen vijf jaar gaan werken aan elektrische auto’s in de autosport. Tot nu toe zijn daar voor ons nog geen mogelijkheden, maar zodra die er wel zijn zullen we ons daar zeker op gaan richten. Dat past uitstekend bij hoe wij onze opleidingen zien voor de nabije toekomst.”