fr
nl
Ford fiesta

Alan Czyz, een ster uit het Oosten!

16:22 16-11-2022

Door de aanwezigheid van Finnen Veeti Rajala, Benjamin Sylvestersson of Amerikaan Ellis Spiezia kleurde de Ford Fiesta Sprint Cup afgelopen seizoen zeer internationaal. Met namen zoals Filip Zagorski, Aleksander Olejniczak of Tomasz Magdziarz op de deelnemerslijsten mochten we binnen de Nederlands-Belgische Ford Fiesta Sprint Cup bovendien spreken van een zeer Pools getinte competitie. Eén Poolse naam steekt er dit jaar meer dan eens bovenuit en dat is die van 16-jarige Alan Czyz.

De rijder van de #46 Nowicki Auto Serwis vocht tijdens het voorbije seizoen altijd een robbertje uit met strijdmakkers zoals Tomas De Backer, Sen Roodenburg of Senna van Soelen en beperkte zich aldus nooit tot een zege in de Nederlandse Divisie 1. Na een op technisch vlak ontzettend moeilijk verlopen weekend nam hij in de ultieme krachtmeeting op passende wijze weerwraak en won magistraal van Senna van Soelen en Tomas De Backer, hetgeen hem een derde plek opleverde in de eindpunten van de Dutch Belgian Super Star!

“In Polen is er slechts Poznan, het enige door de FIA gehomologeerd circuit, en in de ondertussen gestopte KIA Picanto Cup betrof het een race in de race en kon je enkel je klasse winnen,” doet Alan zijn verhaal. “Na eerdere deelnames in karting en een test in F4 in Italië kregen we via andere Poolse rijders weet van het bestaan van de Ford Fiesta Sprint Cup. Door hun doen en laten te volgen beseften we wat voor een mooie competitie het was en zagen we dat er races werden verreden op Spa-Francorchamps. Dat deed ons deden besluiten om onze zinnen te zetten op de Nederlands-Belgische Ford-merkenrace! Racen op Spa, dat is voor mij het verwezenlijken van een droom!”

Alan Czyz deed in de Fiesta Cup een beroep op de diensten van Nowicki Auto Serwis, de structuur van zijn oom Arek Nowicki, die ook instaat voor het runnen van de auto in het Pools rallycross-kampioenschap, en zeg maar permanent wordt bijgestaan door oom Damian, vader Artur en mama Patrycia!

“Ons debuut daar op Circuit Zandvoort verliep helemaal niet naar wens, want wegens technische problemen kon ik mij niet kwalificeren en diende achteraan te starten,” herinnert Alan zich de eerste kennismaking tijdens de Voorjaarsraces. “Ik kon de race volmaken maar ver achterin het veld. Die motorproblemen zouden ons nadien nog meermaals parten spelen…”

Pas in de derde meeting op het voor hem tot de verbeelding sprekende Spa-tracé slaagden hij en de mannen van Nowicki erin om het tij te doen keren, met in Race 2 van de Spa Euro Race een knappe derde plaats, achter Roodenburg en van Soelen. De bevestiging volgde op The Cathedral of Speed met de “pole position” en een eerste ‘win’.

“Of ik een circuit nog nooit eerder zag, is voor mij niet in het minst een nadeel,” zegt Alan. “De eerste twee ronden volstaan voor mij om te weten tot wat ik in staat ben. Dat snel thuis voelen op een circuit of in een andere auto heeft veel te maken met het feit dat ik bijna elk weekend aan het racen ben, met de meest verschillende auto’s. Dat mixen van auto’s – Fiesta Cup, rallycross - maakt dat ik mij zeer snel aanpas aan een nieuwe context en ook meteen vooraan meedraai. Net zoals ik Spa voor een eerste keer ontdekte, maakte ik tijdens de Jack’s Racing Day kennis met het ultrasnelle Assen. Ja, ik hou van zulke snelle pistes en ook hier voelde ik mij al na twee ronden op mijn gemak en slaagde ik erin de absoluut snelste ronde neer te zetten…”

Het vervolg verliep minder goed. In Race 2 knokte hij andermaal vooraan met Barewijk en Van de Craats, totdat de #46 bij het aanremmen in de Geert Timmer-bocht vuur vatte en de brandweer eraan te pas kwam om de net voorbij de finishlijn stilgevallen bolide te blussen. Na de Trophy of the Dunes op Circuit Zandvoort gaf het peloton, voor de tweede keer dit jaar, afspraak in de Belgische Ardennen. Czyz-De Backer aan de spits en daarachter Roodenburg-Van Soelen. Even verdween de Belg naar de derde plaats, maar in de laatste ronde liet hij de Pool en Nederlander Roodenburg netjes achter zich.

Het pechduiveltje zou Alan er, bijna, van weerhouden om dit eerste seizoen in de Ford Fiesta Sprint Cup in schoonheid te beëindigen. Nog voor de start van de eerste vrije sessie van het Supercar Madness-weekend op TT Circuit Assen stond de #46 met motorschade in het opgeverspark. Net voor de start van de tweede vrije sessie tekende Czyz aanwezig in de herstelde auto en daarop zette hij in de kwalificaties de “pole position” neer, een zucht sneller dan, jawel, Tomas De Backer. In Race 1 liep hij zodanig uit op de volgers dat hij niet meer kon bijgebeend worden. Helaas. Halfweg moest hij, andermaal, met motorpech aan de kant. Na een nachtje sleutelen en het oplappen van een eerder stukgeraakte motor, mocht Alan Czyz de #46 op de grid vooraan parkeren, naast Tomas De Backer. Het was weer vaak kantje-boord, maar deze keer kon Czyz tot aan de finish voluit gaan en, vooral, winnen!

“Dit deed enorm deugd,” glunderde de winnaar. “Voor mezelf en niet op het minst voor het team, want zij hebben nooit de moed laten zakken. Ook niet toen we zaterdagavond in zak en as zaten en eigenlijk niet goed wisten wat aan te vangen. Deze overwinning is dan ook voor hen. Wat 2023 brengt, weten we nog niet. Indien we zouden tekenen voor een tweede zit in de Ford Fiesta Sprint Cup moeten we toch wat meer duidelijkheid verkrijgen over wat er aan de hand was met die veelvuldige motorschade. Zonder die ellende had ik zeker hoger kunnen finishen dan die derde plaats in de Belgisch-Nederlandse hiërarchie.”