Ford fiesta

Continu stuivertje wisselen tijdens de kwalificatie op Assen

17:01 29-10-2022

Op TT Circuit Assen gaat het er nu echt om spannen wie er na dit weekend met het kampioenschap in de rugzak naar huis gaat. Want in alle drie divisies ligt de strijd nog open en dus telt elke punt. En dan zou een goede startplaats zo maar eens de sleutel tot succes kunnen zijn, aangezien je naar voren knokken door het hele veld meer obstakels kan opleveren dan een start vanaf de eerste rij. Daarom gingen de titelkandidaten er nog eens extra goed voor zitten in de jacht naar een plekje zo ver mogelijk naar voren.

Op vrijdagmiddag en vroeg op de zaterdagochtend werden de twee vrije trainingen verreden onder totaal verschillende omstandigheden. Want waar het op vrijdagmiddag droog, warm en zonnig was, moesten de Ford Fiesta Sprint Cup rijders anderdaags een baan op die nog vochtig was als gevolg van de mist die vroeg als een dikke deken over het Drentse landschap hing en zelfs een kleine regenbui.

Op een opdrogende baan gingen de tijden steeds verder omlaag en was het continu stuivertje wisselen. De eerste wedstrijd wordt op zaterdagmiddag verreden waarbij de weersvoorspelling zonnig en droog is, maar de wedstrijd op zondagochtend zou wel eens een heel ander verhaal kunnen zijn wanneer de dag hetzelfde start als zaterdag.

Op de zaterdagmiddag staan de vijftien deelnemers bij wijze van spreken te popelen om de slechts twintig minuten durende kwalificatie zo goed mogelijk te benutten voor een goede uitgangspositie later op de middag. De mist heeft in de loop van de ochtend plaats gemaakt voor een stralend zonnetje waardoor een vochtige baan geen issue meer is.

Tom Feyaerts komt de eerste ronde na het verlaten van de pits als snelste van het gezelschap door gevolgd dor Senna van Soelen en Marnix de Wit. Een ronde later zijn de rondetijden al een stuk sneller en is het de Fin Veeti Rajala die de snelste tijd overneemt.

Esmee Kosterman nestelt zich prachtig op een vierde plek op het circuit waarvan ze zegt dat het echt haar circuit is. Het is continu overnemen van elkaars snelste tijden, want Senna van Soelen zet wederom de tijd scherper, En zo gaat het ronde na ronde.

Alan Czyz weet er met nog iets meer dan tien minuten op de klok nog weer wat af te knabbelen. De Belg Tomas De Backer kan zich net als de ronde ervoor handhaven op de tweede plaats. Met nog negen minuten te gaan valt Aleksander Olejniczak ineens stil in de Ruskenhoek, waardoor de wedstrijdleiding besluit tot een full course yellow om de Ford Fiesta van de snelle Pool, op dit moment goed voor een vierde tijd, naar een veiligere plek weg te slepen.

Philippe Huart komt op vrijwel hetzelfde moment de pits in en moet opgeven met een kapotte turbo. De Belg zal het helaas moeten doen op een plaats achter in het veld en bij het team is er genoeg werk aan de winkel om de Fiesta klaar te krijgen voor de eerste wedstrijd.

Met nog iets meer dan vijf minuten te gaan wordt de baan weer vrijgegeven en gaan de twaalf overgebleven rijders wederom op jacht naar nog een scherpere tijd waarvoor ze in principe nog twee ronden de tijd hebben. De meesten slagen er niet meer in om hun tijd te verbeteren waardoor Alan Czyz de snelste tijd laat noteren voor Tomas De Backer, die zich snelste Belg mag noemen.

Koploper in Divisie 1, Sen Roodenburg, kan tevreden zijn met een vierde tijd. De eerste zes rijders zitten binnen een seconde van elkaar en kent maar liefst vier nationaliteiten. Ingrediënten genoeg om er later op de dag een spannende onderlinge strijd van te maken.