Ford fiesta

Fins talent in de Ford Fiesta Sprint Cup

08:39 11-10-2022

Begin dit jaar maakte Veeti Rajala zijn debuut in de Ford Fiesta Sprint Cup. De pas 15-jarige Fin had de snelheid al vlug te pakken, stond inmiddels diverse keren op het podium in de Divisie 1, met een overwinning in deze klasse op het TT Circuit Assen als voorlopig hoogtepunt.

Tijdens de Trophy of the Dunes kreeg Rajala bij EJ Automotive by Raceland 29 gezelschap van een al even jonge landgenoot, Benjamin Sylvestersson. Tijd om ons Fins weer even bij te spijkeren.

Zowel Veeti Rajala als Benjamin Sylvestersson zijn allebei pas 15 jaar, hebben er al de nodige successen in de internationale kartsport opzitten en hebben de Ford Fiesta Sprint Cup uitgekozen als eerste stap richting de autorensport. Daar houden de overeenkomsten dan ook wel zo’n beetje op, want waar Rajala meteen van wal steekt en aan een enkele vraag genoeg heeft om verleden, heden en toekomst te vertellen, is Sylvestersson de spreekwoordelijk rustige Fin die voorzichtig zijn woorden kiest.

Rajala is er al vanaf de eerste race van het seizoen van de Ford Fiesta Sprint Cup bij en heeft er dus inclusief de Trophy of the Dunes vijf raceweekenden opzitten. Zoals bij zoveel aanstormende talenten, begon het ook voor de nu 15-jarige Fin op de kart, hoewel… “Op mijn 3de zat ik al op een quad en heb daarna ook nog aan motorcross gedaan. Dat vond mijn vader echter te gevaarlijk waarna er op mijn 7de een kart kwam. Tot vorig jaar heb ik aan diverse nationale en internationale kampioenschappen meegedaan en de nodige bekers gewonnen.” Zoals een echte Fin betaamt, zat de uit het nabij Helsinki gelegen Sipoo afkomstige Rajala ook al enkele keren in een rallyauto. Daarnaast testte hij vorig jaar diverse keren met een Formule 4. Toch viel de keuze voor de overstap naar de autorensport op de Nederlands/Belgische Ford Fiesta Sprint Cup. “In onze zoektocht kwam de Ford Fiesta Sprint Cup er als beste optie uit. Er wordt gereden op grote internationale circuits, waar ik in de toekomst nog vaker op hoop terug te keren, je kunt er heel veel leren en je mag er al op 15-jarige leeftijd in uitkomen. De Fiesta is een leuke auto, maar om die laatste paar tienden te vinden is best lastig”, aldus de Fin, die meteen aangeeft dat hij zijn autosportcarrière in de GT’s wil voortzetten. “Daarin is meer keuze en zit meer toekomst. Ik heb toevallig onlangs getest met een Porsche GT3 en wil in dit deel van Europa actief blijven. Hier liggen veel meer kansen en mogelijkheden”, aldus Rajala, die nu voor iedere race en test heen en weer vliegt en volgens eigen zeggen ‘gemakkelijke leraren’ heeft waardoor de combinatie met school goed te doen is.

Het doel van Rajala voor aanvang van het seizoen was een top drie klassering in het kampioenschap van de Divisie 1 voor rijders tot en met 24 jaar. Met een tweede en derde plaats in het tweede raceweekend op Circuit Zolder leek zelfs een titel mogelijk. Een zware crash in de eerste race op Spa-Francorchamps en daarmee een weekend zonder punten gooide echter roet in het eten. Op het TT Circuit Assen kwam Rajala met een derde plaats en zelfs een overwinning in de Divisie 1 ijzersterk terug. “Assen vind ik een heel leuk circuit, vooral die snelle bocht, de Ramshoek. Een top drie in het kampioenschap blijft nu toch weer het doel. Daarnaast wil ik nog enkele wedstrijden winnen en goede races rijden, zonder schades. Alles bij elkaar hebben we tot nu toe een goed jaar gehad.”

Tijdens de Trophy of the Dunes was daar dus ineens Benjamin Sylvestersson. Niet geheel toevallig ook in een auto van EJ Automotive by Raceland 29, want de twee jeugdige Finnen kennen elkaar goed uit hun jaren in de kartsport. Sylvestersson zat ook al op zijn 7de in de karts, maar gaf er de voorkeur aan om voor zijn overstap richting de autorensport eerst een paar wedstrijden mee te doen in een regionale toerwagencompetitie. “Op zoek naar een volgende stap kwamen we, ook een beetje via Veeti, terecht bij de Ford Fiesta Sprint Cup. Voor mijn debuut hebben we bewust voor de Trophy of the Dunes gekozen omdat daar op vrijdag de mogelijkheid was om te testen. Het was meteen mijn eerste serieuze ervaring met de auto en ook mijn allereerste keer op slicks. Ik was tot nu toe semi-slicks gewend, maar dit is toch heel anders en best lastig. Ik moet dan ook nog heel veel leren.”

Net als Rajala heeft ook Sylvestersson in het vervolg van zijn carrière graag een dak boven zijn hoofd. “Toerwagens en GT’s, en mijn uiteindelijke droom is de DTM. Alles hangt natuurlijk een beetje af van het beschikbare budget, maar ik hoop binnen de raceseries van V-Max door te groeien, na de Fiesta’s bijvoorbeeld de BMW M2.” 

Johan Land, eigenaar van EJ Automotive by Raceland 29, en in het verleden zelf als rijder actief in de Ford Fiesta Sprint Cup, is blij met zijn Finse protegés. “Ze zijn heel toegewijd en hebben er echt alles voor over. Zelfs voor een test vliegen ze nog snel even heen en weer naar Nederland of België. Veeti is heel snel en daar kunnen we een kampioenschap mee winnen. Benjamin is nog lastig in te schatten omdat hij net pas begint, maar hij leert snel en als ik zie hoeveel progressie hij in korte tijd boekt, belooft dat veel. Ik hoop dan ook dat ik ze voor volgend seizoen kan behouden, want we willen als team niet zomaar meedoen, maar meestrijden voor de titel.”