Ford fiesta

Sen Roodenburg, van underdog naar titelkandidaat

10:03 19-10-2022

Het seizoen 2022 in de Ford Fiesta Sprint Cup zou voor Sen Roodenburg naar eigen zeggen een leerjaar worden met hopelijk een paar podiumposities als mooie bonus. De eerste punten waren al snel binnen en in het tweede raceweekend stond de debutant met een derde plaats in de Divisie 1 voor het eerst op het podium. Meteen daarna kwam tijdens de derde ronde op Spa-Francorchamps de grote doorbraak met twee zeges in de Divisie 1 en zelfs een algemene overwinning. Daarna was Roodenburg nauwelijks meer uit de top drie weg te krijgen en werd de 18-jarige rijder van Bas Koeten Racing niet alleen de leider in het kampioenschap, maar ook een regelrechte titelkandidaat.

Net als bij zoveel van zijn voorgangers en medestrijders in de Ford Fiesta Sprint Cup begon het voor Sen Roodenburg allemaal op de kart. Zo vanzelfsprekend al het klinkt, was het echter niet. “Zowel karting als autosport zijn eigenlijk min of meer op mijn pad gekomen. Ik mocht toen ik zes jaar was twee sporten gaan doen. Voetbal was een uitgemaakte zaak, dat stond op één. Met mijn vader ben ik toen een keer naar Lelystad gegaan om te karten. Dat beviel zo goed dat dat dus die tweede sport werd”, steekt Roodenburg van wal. Er volgden jaren waarin de inwoner van Krommenie zowel nationaal als internationaal aan diverse kampioenschappen meedeed en goede resultaten scoorde. Het voetballen bleef echter op het eerste plan staan. “Ik ben altijd blijven voetballen, ben door AZ gescout en daarna op hoog amateurniveau als keeper actief gebleven. Pas twee jaar geleden, toen de autosport steeds serieuzer werd, heb ik het voetballen wat afgebouwd, al ben ik daarin nog wel op meer recreatief niveau actief.”

“De Ford Fiesta Sprint Cup kwam op mijn pad toen Colin Caresani, die ik uit de karting kende, naar de Fiesta’s overstapte. Vanaf dat moment ben ik die klasse gaan volgen. Eind 2020 heb ik bij een testdag voor het eerst met een Fiesta gereden en kwam ik ook in contact met Bas en Jelle Koeten. De tijd was echter te kort om al in 2021 in te stappen en dus ben ik nog een jaar blijven karten. Begin dit jaar was het dan wel zover en heb ik de overstap gemaakt. De Ford Fiesta Sprint Cup leek ons de beste optie voor een debuut in de autorensport. Veel karters die ik goed kende hadden die stap al gemaakt en zijn vandaaruit doorgegroeid naar een hoger niveau. Voorbeelden daarvan zijn Colin Caresani, Daan Pijl, Rik Koen en Loek Hartog. De Fiesta Sprint Cup is een goede klasse om mee te starten omdat de auto ten opzichte van het gewicht relatief weinig vermogen heeft en je de auto dus zuiver moet rijden en moet laten rollen om snelheid te houden. Als je teveel op het gas moet, krijg je alleen maar wielspin.”

Roodenburg zag zichzelf voor aanvang van het seizoen bepaald niet meestrijden om de prijzen. Het kan echter verkeren, zoals na het derde raceweekend op Spa-Francorchamps bleek. “Dit seizoen beschouwde ik als een leerjaar. Van de achterwiel aangedreven karts die je hard instuurt en de bocht om gooit naar de voorwiel aangedreven veel zwaardere Fiesta die je zuiver moet rijden, dat is een hele overgang. Daarbij moest ik tijdens de eerste tests ook nog aardig wat tijd toegeven op de snelste rijders. In de eerste twee ronden van het kampioenschap eindigde ik in het algemeen klassement ook buiten de top vijf, al betekende de derde plaats in de Divisie 1 op Circuit Zolder wel mijn eerste podium. In Spa-Francorchamps, tijdens het derde raceweekend, kwam echter de ommekeer. Ik won twee keer de Divisie 1 voor rijders tot en met 24 jaar en pakte in race twee ook de overall zege. Sinds dat moment zit ik steeds bij de snelste rijders van het veld en eindig bijna voortdurend in de top drie.” Roodenburg herhaalde recent deze score door bij de Trophy of the Dunes opnieuw een algemene zege en twee overwinningen in de Divisie 1 op zijn erelijst bij te schrijven.

“Door die winst in Spa groeide het vertrouwen. Ik begon me ook één te voelen met de auto en had de volledige controle. Het weekend in Spa was dan ook het voorlopige hoogtepunt van het seizoen, vooral omdat die overwinningen zo onverwacht kwamen.” Door zijn goede scores was de Bas Koeten Racing-piloot echter ook plotseling de nummer één in de tussenstand en gezien zijn voorsprong zelfs titelfavoriet in de Divisie 1. Met voor het Spa Racing Festival slechts één punt achterstand op Tomas De Backer behoorde zelfs de titel in het Dutch Belgian Super Star klassement tot de mogelijkheden. “Het doel is nu inderdaad wel de titel in de Divisie 1, de algemene titel is een uitdaging, die ik wil ik zeker ook pakken. In de resterende races in de top drie finishen zou voldoende moeten zijn voor het Divisie 1-kampioenschap. Ik ga dan ook geen onnodige risico’s nemen. Maar niets is nog beslist, want je ziet het bij enkele van mijn concurrenten, een keer uitvallen en niet scoren en het gat is gedicht.”

Hoe waar deze uitspraak was, bleek de volgende dag in de eerste race van het Spa Racing Festival. In de laatste ronde en liggend op een derde positie in de Divisie 1 raakte een auto voor hem van de baan en knalde vervolgens op de Fiesta van Roodenburg. Weg kostbare punten. Gelukkig slaagde het team van Bas Koeten Racing erin om de zwaar beschadigde auto van Roodenburg voor aanvang van race twee weer te repareren waardoor de leider in de tussenstand toch weer van start kon gaan.

Roodenburg beloonde zijn team en zichzelf door vervolgens weer volop in de kop mee te strijden en naar de derde plaats algemeen en de tweede positie in de Divisie 1 te rijden. Met de Finaleraces in Assen nog te gaan, is er echter wel een flinke hap uit de voorsprong in de Divisie 1 genomen, terwijl de achterstand op De Backer is opgelopen.

Hoewel de overstap naar de autorensport geen lang gepland doel was voor Roodenburg, wordt er na het debuut in de Ford Fiesta Sprint Cup wel nagedacht over vervolgstappen. “We zouden komend seizoen wel graag een volgende stap willen maken. Veel hangt daarbij af van het beschikbare budget. Mijn vader houdt zich daar druk mee bezig. Het blijft in ieder geval een toerwagenklasse met op termijn bijvoorbeeld GT’s. Formulewagens is niet realistisch. Om daarin de top te bereiken heb je voor meerdere jaren budgetten nodig die niet haalbaar zijn.”

De nog even als rookie in de Ford Fiesta Sprint Cup door het leven gaande Roodenburg wil tot besluit zijn ouders, familie, supporters en sponsoren die het allemaal mogelijk maken hartelijk bedanken voor hun niet aflatende steun.