fr
nl
Ford fiesta

Aleksander Olejniczak wint hectische eerste race op Spa

11:46 17-07-2022

Tomas De Backer leek op Spa-Francorchamps tijdens de Spa Euro Race de hectisch verlopen eerste wedstrijd van de Ford Fiesta Sprint Cup op zijn naam te hebben geschreven. De Belg werd in de door een code rood en lange full course yellow onderbroken race, waarbij de posities zeker in de slotfase voortdurend wisselden, gevolgd door Aleksander Olejniczak, die daarmee de Divisie 2 voor rijders van 25 jaar en ouder op zijn naam schreef. De Backer werd echter na afloop aangewezen als veroorzaker van een ongeluk en kreeg vervolgens vier plaatsen straf. De tweede plaats op het algemene podium ging daarmee naar Philippe Huart. Met een derde plaats algemeen pakte Sen Roodenburg de winst in de Divisie 1 voor rijders tot en met 24 jaar, voor Gianni van de Craats. Op plek vijf dus de teruggezette De Backer terwijl op plek zes Kobe Pauwels het Belgische podium completeerde. Alan Czyz deed datzelfde deed bij het podium van de Divisie 1. De jonge Pool leek met een derde plaats algemeen de winst in de Divisie 1 in handen te hebben, maar viel in de laatste ronde ver terug en passeerde als zevende algemeen de finish.

Op een zonovergoten Spa-Francorchamps mag de Ford Fiesta Sprint Cup op zondagochtend om 9:15 uur het programma van de Spa Euro Race openen met race één van de derde ronde van het kampioenschap. De startopstelling voor de eerste Ford Fiesta Sprint Cup-wedstrijd van het weekend wordt reglementair altijd bepaald door de omgekeerde top vijf uit de kwalificatie per land. Daarmee op poleposition van de 35 minuten durende race Gianni van de Craats, met naast zich Ellis Spiezia. Het moet een aparte ervaring voor de 16-jarige Amerikaan zijn die de wedstrijden in Zolder moest missen, maar nu bij zijn debuutrace op de eerste rij mag plaatsnemen. Daarachter in de ‘Nederlandse rij’ Sen Roodenburg, Veeti Rajala, Alan Czyz en de snelste man uit de kwalificatie, Senna van Soelen. Achter Spiezia in de ‘Belgische rij’ Geoffrey Vanspringel, Philippe Huart, Tomas De Backer en Kobe Pauwels. Het veld van negentien wordt gecompleteerd door Aleksander Olejniczak, Filip Zagórski, Stefan Barewijk, Esmee Kosterman, Giovanni Van Lil, Wim Coekelbergs , Benjamin Abeloos, Tom Feyaerts en Kristoff Cox.

Bij de start is Van de Craats duidelijk sneller weg dan Spiezia en neemt de kop, terwijl de Amerikaan meteen in de verdediging moet tegen Roodenburg die in de slipstream van Van de Craats mee wil. Het hele veld komt goed de eerste bocht door, maar in Les Combes gaat het dan toch fout als Rajala, Van Soelen en Van Lil elkaar raken. De baan is zelfs zodanig geblokkeerd dat code rood wordt uitgehangen.

Na een onderbreking van twintig minuten komt er een herstart waarbij de originele startvolgorde weer wordt aangehouden en de racelengte is teruggebracht tot 25 minuten. De auto van Van Soelen lijkt onbeschadigd en de Bas Koeten Racing-rijder kan zijn plek op de grid dan ook gewoon weer innemen. Rajala en Van Lil zijn er bij de herstart helaas niet meer bij. Abeloos is intussen de pits ingekomen en lijkt de race ook niet meer te kunnen hervatten. De problemen bij Van Soelen zijn toch groter dan gedacht want de polesitter van race twee draait vanuit de opwarmronde de pits in. 

Bij de tweede start is Van de Craats opnieuw als beste weg en neemt de kop. Na de eerste sectoren leidt Van de Craats, terwijl Huart vanaf plek zes de meeste progressie heeft geboekt en als tweede doorkomt. Huart laat er geen gras over groeien en neemt nog voor de eerste doorkomst de leiding over, met Van de Craats op twee en Spiezia op drie. De Backer, Roodenburg en Czyz maken de top zes compleet en worden gevolgd door de leider in de Divisie 2, Olejniczak die Barewijk op zijn bumper weet.

De Belgen lijken nu toch op eigen bodem het heft in handen te nemen want bij de tweede doorkomst is De Backer achter Huart opgerukt naar plek twee. Czyz heeft intussen plek drie overgenomen, met Van de Craats op vier en Roodenburg op vijf. Olejniczak is Spieza gepasseerd en ligt nu zesde. Op dat moment zet Coekelbergs zijn auto met een technisch probleem stil en veroorzaakt een full course yellow.

De volgorde is daarmee Huart, De Backer, Czyz, Van de Craats, Roodenburg, Olejniczak, Spiezia, Barewijk, Pauwels, Kosterman, Zagorski, Vanspringel, Feyaerts en Cox. Omdat er tijdens de full course yellow in de gelijktijdig gestarte Mazda Cup een auto is stilgevallen, duurt de neutralisatie langer dan gehoopt.

Als het veld wordt vrijgegeven zijn er nog maar vijf minuten te gaan en wordt het dus een sprint richting de finish. Huart heeft het duidelijk niet voor elkaar gehad bij de herstart want de oorspronkelijke leider ligt opeens achter De Backer, Roodenburg, Olejniczak en Czyz op plek vijf, net voor Pauwels die is opgerukt en ook een aantal rijders is gepasseerd. 

Er gebeurt werkelijk van alles in het veld en de volgorde verandert bijna continue. De laatste ronde gaat in met op kop De Backer, nu gevolgd door Czyz, Olejniczak, Roodenburg, Huart, Pauwels, Van de Craats, Spiezia, Barewijk, Kosterman, Vanspringel, Zagorski, Feyaerts en Cox.

De strijd is echter ook in de laatste ronde nog niet gestreden. De Backer leidt weliswaar, maar wordt gevolgd door de fel strijdende Olejniczak en Czyz, terwijl ook Huart, Pauwels en Roodenburg er onderling nog niet uit zijn. Daarbij is Czyz in de laatste bochten het grootste slachtoffer want de jonge Pool moet plotseling toch weer veel posities prijsgeven.

Daarmee wint De Backer voor Olejniczak, Huart, Roodenburg, Van de Craats, Pauwels, Czyz, Barewijk, Spiezia, Kosterman, Zagorski, Vanspringel, Feyaerts en Cox. Na afloop werd De Backer als veroorzaker van de crash in ronde één aangewezen en vier plaatsen teruggezet en dus ging de algemene winst naar Olejniczak.

Het podium voor de Divisie 1 voor rijders tot en met 24 jaar is daarmee: Roodenburg, Van de Craats en Czyz, terwijl het podium van de Divisie 2 voor rijders van 25 jaar en ouder wordt gevuld door Olejniczak, Barewijk en Cox. Het Belgische podium is voor Huart, De Backer en Pauwels.