Ford fiesta

Senna van Soelen gedreven op jacht naar de top

10:40 26-07-2022

Wat goed is komt snel en met wie snel is en de juiste instelling heeft, komt het wel goed. Dat gaat zeker op voor de pas 16-jarige Senna van Soelen, die dit jaar zijn debuut maakt in de Ford Fiesta Sprint Cup. Vanuit de karting was Van Soelen er al aan gewend om de nodige bekers mee naar huis te nemen, maar met zeven trofeeën uit de eerste twee weekenden van de Ford Fiesta Sprint Cup werd de prijzenkast in hoog tempo aangevuld. Gedreven werkt het talent uit Oostvoorne richting zijn doel, de Nederlandse en Dutch Belgian Super Star titel. Daarna wacht de volgende stap op weg naar de top.

Zoals zoveel van de debutanten in de Ford Fiesta Sprint Cup bewandelde Senna van Soelen de traditionele weg via de karting. Dat de nu 16-jarige inwoner van het Zuid-Hollandse Oostvoorne in de snelheidssport belandde, mag geen verbazing wekken als je weet dat zijn vader Pieter van Soelen jarenlang in de voorste gelederen van de Supercar Challenge meestreed. “Ik ben op mijn 7de of 8ste begonnen met karten. Vorig jaar heb ik eigenlijk alles gereden wat maar mogelijk was om zoveel mogelijk ervaring op te doen. Daar pluk ik nu de vruchten van omdat je allerlei verschillende situaties al een keer hebt meegemaakt. Dit jaar doe ik nog mee aan het IAME Nederlands en Benelux kampioenschap Senioren en niet meer het EK zoals vorig jaar. Alles heeft voor mij altijd in het teken gestaan van het uiteindelijke doel, de overstap naar de autorensport. Dat is dit seizoen gerealiseerd en daar viel het EK niet mee te combineren”, steekt Van Soelen van wal.

De keuze bij de overstap naar de autorensport viel op de Ford Fiesta Sprint Cup, een logische keuze voor de Van Soelens. “Mijn vader zie altijd, je moet zo laag mogelijk beginnen en daar bewijzen dat je het kan”, iets wat hem nu al aardig lijkt te lukken. “De Fiesta is een auto met relatief weinig pk, maar zeker geen gemakkelijke auto. Je moet de Fiesta laten rollen om snelheid te houden. Daarbij is de achterkant best listig. Het opwarmen van de banden is dan ook erg belangrijk. Om echt hard te gaan en die laatste paar tienden van een seconde te pakken die het verschil maken, is best lastig en tricky. Daarmee is het een heel leerzame auto waar je bij de volgende stappen in je carrière alleen maar je voordeel mee kan doen.”

Van Soelen komt uit voor Bas Koeten Racing, het team dat al de nodige kampioenen afleverde en talenten klaarstoomde voor een volgende stap in hun carrière. “Mijn vader kende het team al vanuit de tijd dat hij zelf nog reed. Daarnaast werd ik vorig jaar op de kennismakingsdag van V-Max bij Koeten ingedeeld. Dat klikte meteen waarna we voor dit seizoen tot een deal zijn gekomen. De begeleiding is super en ik leer heel veel.”

Zoals steeds meer coureurs is Van Soelen niet alleen ‘verslaafd’ aan de SIM, maar vormt het ook de voorbereiding op de races. “Ik zit wel 3 tot 4 uur per dag op de SIM. Ik vind het natuurlijk vooral leuk en rijd op allerlei circuits, maar train extra veel op het circuit waar de volgende race is. Als je daar dan komt, ben je na twee of drie rondjes al op snelheid.” Dat was absoluut zichtbaar op Spa-Francorchamps waar Van Soelen nog geen meter had afgelegd, maar in zowel de twee vrije trainingen als de kwalificatie meteen de snelste tijd op de klokken zette. “Op Zandvoort had ik met de kennismakingsdag al gereden, maar Zolder was ook nieuw. Spa-Francorchamps is echt een heel gaaf circuit. Er zijn veel snelle bochten en het gaat hard, daar houd ik wel van. Daarbij ligt het circuit me goed. Raidillon is met de Fiesta vol gas, erg mooi.”

Van Soelen kende bij zijn debuut in de Ford Fiesta Sprint Cup een vliegende start. Bij de VRM Voorjaarsraces op Zandvoort eindigde de Bas Koeten Racing-piloot in de eerste race als derde algemeen en pakte een tweede en derde plaats in de Divisie 1 voor rijders tot en met 24 jaar. Bij de Zolder Superprix was het helemaal raak. Van Soelen passeerde in beide races als tweede algemeen de finish en pakte daarmee tot twee keer toe de winst in de Divisie 1. Daarmee bezette de debutant na twee ronden niet alleen de eerste plaats in het tussenklassement van de Divisie 1, maar leidde hij ook het Dutch Belgian Super Star klassement, waar de concurrentie met een stel snelle en ervaren Belgische rijders groot is. In Spa-Francorchamps zat het in de eerste race tegen. Van Soelen werd in de eerste ronde geraakt door een concurrent die na een crash de baan weer op schoof, met een uitstapje in de grindbak als gevolg. In eerste instantie leek de schade mee te vallen, maar het grind zorgde toch voor problemen, waardoor de motor oververhit raakte. In de uren tussen de races wisselden de monteurs van Bas Koeten Racing de motor waarna Van Soelen de inspanningen beloonde door na een enerverende wedstrijd beslag te leggen op de tweede plaats algemeen en de Divisie 1.

Aan ambitie geen gebrek bij de jonge Van Soelen, die ook al een duidelijke lijn naar het einddoel voor ogen heeft. “Voor aanvang van het seizoen was mijn doel al de titel in de Divisie 1 en als het even mogelijk was de algemene Dutch Belgian Super Star titel. Dat doel is na de eerste races alleen maar duidelijker geworden. Na een jaar Fiesta’s wil ik verder. Welke klasse dat wordt, weten we nog niet en hangt van meerdere factoren af. Het moet in ieder geval een competitieve klasse zijn met veel goede rijders, een echte uitdaging. Het uiteindelijke doel is beroepscoureur worden, fabrieksrijder in de GT3. Ik zeg geen nee tegen formulewagens, maar doe dat alleen als de mogelijkheid zich voordoet. Formule 1 als einddoel klinkt wel leuk, maar is slechts voor een enkeling weggelegd en niet echt realistisch.”

Dat Van Soelen ondanks zijn jeugdige leeftijd serieus werk maakt van zijn plannen, mag wel blijken uit de overstap naar het Johan Cruyff College, waar hij opleiding en topsport kan combineren. Daarnaast wordt er buiten de vele uren op de SIM ook nog de nodige tijd doorgebracht in de sportschool. Zoals het een aankomend prof betaamt, wil Van Soelen zijn twee grootste sponsors Absolute Motors en Lambert & Company bedanken, want zonder hun steun was het allemaal niet mogelijk geweest.