De eerste voor Robert Jan van Wijnen
In een, om het zacht uit te drukken, chaotisch verlopen Race 2 bleef Robert Jan van Wijnen koel onder druk en bezorgde hij NiceRacing, het team van eigenaar Johan Land, een eerste verdiende overwinning.
Naar aanleiding van het incident tussen Bas Van Elderen en Noah Maton in Race 1 besloot de wedstrijdleiding laatstgenoemde te bestraffen met een gridstraf van vier plaatsen voor Race 2. Noah Maton, rijder van de #107 TDB Racing, had normaal vanaf de derde plaats moeten starten, achter polesitter Robert-Jan van Wijnen en Peter Wuyts, die co-rijder en Race 1-winnaar Stefan Barewijk verving. Zoals het reglement voorschrijft, bepaalde de op één na snelste kwalificatietijd de startopstelling voor Race 2. Die luidde als volgt: Van Wijnen-Wuyts op de eerste startrij, gevolgd door Maxime Alsteens-Thibauld Geladé, Bas Van Elderen-Lancelot Alsteens en tot slot Maton.
Echter, omdat de jonge Nederlander na de kwalificatie overstapte op een andere auto, vervielen al zijn tijden voor Q2. Daardoor moest hij achteraan starten met een andere #7 van NiceRacing. Vooraan misten we ook Peter Wuyts in de #73: hij verloor bij het verlaten van de pitstraat op koude banden de controle en gleed hard de muur in. Na zijn opgave in Race 1 besloot ook Lancelot Alsteens zondag niet meer deel te nemen.
Bij de start nam Maxime Alsteens het voortouw, direct achtervolgd door Thibauld Geladé in de #61 TDB Racing, Bas Van Elderen (#111 Nitro Racing), snelstarter Noah Maton en hekkensluiter Van Wijnen, die snel aansluiting vond bij de kopgroep. Van Elderen reed even op plek twee, voor Geladé, maar een ronde later nam de jonge Waal de leiding over, voor Van Elderen, Maton en Alsteens. Kort daarop meldde de wedstrijdleiding een incident tussen Van Elderen (#111) en Maton (#107). Beide Mazda’s raakten elkaar en bleven beschadigd midden op de baan staan. De Safety Car kwam de baan op, en vervolgens werd de race vroegtijdig afgevlagd met een Code Rood. De stand op dat moment was: Geladé-Maton-Alsteens-Van Elderen.
Na de herstart achter de Safety Car nam Geladé overtuigend de leiding. TDB-teamgenoot Maton vocht met Alsteens om de tweede plek, terwijl Van Elderen en Van Wijnen alert volgden. Omdat Alsteens de Safety Car-procedure niet respecteerde (inhalen onder Safety Car), kreeg hij te horen dat hij twee plaatsen zou moeten inleveren. Geladé kreeg de druk van Alsteens en Maton vol op zich en bij een gewaagde aanval raakten de #61 en #143 elkaar. Geladé werd het slachtoffer, wat opnieuw leidde tot een neutralisatie met nog vier minuten te gaan.
Na de herstart kwam Alsteens als eerste over de streep, gevolgd door Maton, Van Wijnen en Van Elderen. De ‘winnaar’ verloor echter zijn eerste plaats onmiddellijk en zakte door zijn rijgedrag – met als dieptepunt de aanrijding met Geladé – nog eens twee plaatsen terug naar P4. Ook Maton kreeg dezelfde straf, maar wist als derde te blijven staan, achter een verdienstelijke Robert Jan van Wijnen en Bas Van Elderen in de #111 Nitro Racing.
Robert-Jan van Wijnen leidt nu het kampioenschap met 35 punten, gevolgd door Maxime Alsteens (30), Bas Van Elderen (28) en Noah Maton (25).
De volgende ronde van de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup vindt plaats op Circuit Zolder tijdens het traditionele New Race Festival op 16, 17 en 18 mei.
Uitslag Race 2:
-
Robert-Jan van Wijnen, 9 ronden
-
Bas Van Elderen, op 0,926
-
Noah Maton, op 9 ronden
-
Maxime Alsteens, op 9 ronden
Niet geklasseerd: Thibauld Geladé
Niet gestart: Peter Wuyts
Meer nieuws van de BetCity Voorjaarsraces

Maxime Alsteens wil de tweede plaats verdedigen

Geslaagd debuut voor Noah Maton en Thibauld Gelade

De eerste voor Robert Jan van Wijnen

Voorjaarsraces V-Max Racing Management een groot succes!

Fiesta Cup blijft ideale kwijkvijver jong talent

Mathias Ronzani gaat voor tweede seizoen
