Geslaagd debuut voor Noah Maton en Thibauld Gelade
Noah Maton en Thibauld Geladé stonden hoog genoteerd bij de bookmakers en hadden een degelijke voorbereiding achter de rug, inclusief meerdere testdagen. Toch moesten de twee TDB Racing-rijders na afloop van het openingsweekend op Circuit Zandvoort genoegen nemen met respectievelijk een vierde en zevende plaats in de voorlopige tussenstand van de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup.
“Gezien het feit dat ze geen enkele ervaring hadden met merkencups en het moesten opnemen tegen gevestigde namen als Maxime Alsteens, Stefan Barewijk, Bas Van Elderen en Robert Jan van Wijnen, mogen we zeker spreken van een geslaagd debuut,” aldus Tomas De Backer, die tijdens het weekend op Zandvoort als coach fungeerde. Samen met zijn vader en technicus Eddy begeleidde hij de twee jonge rijders. “Ze hebben tijdens de testdagen uitgebreid kunnen wennen aan de Ford Fiesta, maar racen is toch nog iets heel anders dan wat ze kenden van het kartingcircuit. Een kart is veel lichter, wendbaarder, en een race duurt zelden langer dan tien minuten. Hier rijden ze dertig minuten, moeten ze leren omgaan met bandenslijtage, en volgen allerlei procedures die in de karting niet bestaan, zoals ‘full course yellow’ of de safety car. Tijdens zulke situaties maakten ze nog inschattingsfouten, die hen posities kostten of zelfs bestraffingen opleverden.”
Zo kreeg Noah Maton na Race 1 een gridstraf van vier plaatsen vanwege een incident met Bas Van Elderen (#111 Nitro Racing), waardoor hij Race 2 niet vanaf de derde plaats kon starten, maar verder naar achteren moest plaatsnemen, achter Van Wijnen (NiceRacing) en Wuyts (in de Barewijk-Fiesta). In die tweede race zorgde een straf wegens ‘driving conduct’ voor opnieuw verlies van posities – uiteindelijk finishte hij als derde. Teamgenoot Thibauld Geladé moest eveneens één plaats inleveren voor het niet volledig naleven van de safety car-procedure.
Een soortgelijke fout kostte Maxime Alsteens (#143 Oeste Racing/Garage Vermeire) zelfs twee plaatsen in het eindklassement. Daarbovenop kreeg hij nog eens twee posities straf nadat hij schuldig werd bevonden aan de botsing met Thibauld Geladé, die op dat moment overtuigend aan de leiding lag in Race 2.
“In die chaos wist Thibauld toch kalm te blijven en zelfs een kleine voorsprong uit te bouwen, met uitzicht op de overwinning,” benadrukt Tomas. “Tot een crash met de Mazda’s ervoor zorgde dat de wedstrijd werd geneutraliseerd door de safety car, en uiteindelijk zelfs stilgelegd met de rode vlag. Na de herstart heroverde Thibauld de leiding, maar alles zat weer dicht op elkaar. Toen Maxime Alsteens een iets te agressieve aanval plaatste, ging het alsnog mis…”
Voor het eerst sinds zijn eigen debuut in 2020 beleefde Tomas De Backer een Fiesta-race vanuit de pitbox.
“Hoe goed je je rijders ook begeleidt en waarschuwt voor wat ze wel of juist niet moeten doen, zodra ze het stuur in handen hebben, heb je er als coach geen controle meer over. Toch merk ik dat ze echt doordrongen zijn van mijn gedrevenheid en daar veel uit halen. Het doel blijft om in de Junior-categorie te scoren en ook in het algemene klassement zo hoog mogelijk te eindigen – met vallen en opstaan.”
Dat uiteindelijk ‘veteraan’ Stefan Barewijk met een dominante start-finishzege het beste resultaat voor TDB Racing behaalde, zegt veel over de ervaring die nodig is om het maximale uit de Fiesta te halen.
“Stefan rijdt al jaren in de Fiesta Cup. Hij kent de wagen door en door en kreeg bij ons de perfecte omstandigheden om zowel in de trainingen als in Race 1 te domineren. Dat co-rijder Peter Wuyts in de uitloopronde van Race 2 een fout maakte, schrijven we toe aan de druk van zijn allereerste start vanaf pole position. Shit happens…”
De volgende ronde van de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup vindt plaats op 17 en 18 mei op Circuit Zolder, tijdens het traditionele New Race Festival.
Meer nieuws van de BetCity Voorjaarsraces

Maxime Alsteens wil de tweede plaats verdedigen

Geslaagd debuut voor Noah Maton en Thibauld Gelade

De eerste voor Robert Jan van Wijnen

Voorjaarsraces V-Max Racing Management een groot succes!

Fiesta Cup blijft ideale kwijkvijver jong talent

Mathias Ronzani gaat voor tweede seizoen
