Derde keer goede keer voor Sonny Gevaert!
Bij de Junioren was Mathias Ronzani erin geslaagd om zich zowel op Circuit Zandvoort als in Spa-Francorchamps in de kijker te rijden en telkens plaats te nemen op het podium. Geheel in de schaduw van collega’s Calvin de Groot, Jenson de Leeuw en dus landgenoot Ronzani, kwam Sonny Gevaert er helemaal niet aan te pas. Tijdens de Zolderse Supercar Madness volgde voor hem een ommezwaai, en hoe! Achter het stuur van de #43 TDB NiceRacing stond 17-jarige Sonny op de grid op een derde stek en in Race 1 vatte hij op het podium prompt plaats naast gevestigde waarden De Backer-de Leeuw. En dan moest Race 2 nog volgen…
Na het stopzetten van de activiteiten van Oeste Racing moest de entourage van Sonny op zoek naar een auto én de nodige omkadering. Vrij snel kwam het tot een akkoord met TDB NiceRacing om hem, met de hulp van Dick van Elk, de ex-Bever Fiesta, ondertussen voorzien van een nieuwe motor, toe te vertrouwen.
“Er waren eerder al contacten geweest met Eddy De Backer, maar gezien wij ons ja-woord hadden gegeven aan Oeste en zij ons een eerste kans gaven, zijn we met hen verdergegaan,” legt Sonny uit. “Logischerwijze was TDB de meest voor de hand liggende oplossing, toen wij plots zonder auto en zonder team kwamen te staan. Vooral omdat Eddy De Backer ons qua budget en banden flink vooruithielp. Zonder zijn hulp had een deelname op Circuit Zolder niet mogelijk geweest.”
Een derde plaats op de grid en in Race 1, zorgden dus voor een kentering, na de mindere resultaten in de eerste twee meetings van de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup.
“Met Eddy, maar ook Tomas en data-man Peter Wuyts wist ik mij goed omringd. Het ontbrak mij totdan aan ervaring en het was zoeken en aftasten om te beseffen waar ik stond. Met het samen voortdurend ontleden van de data leerde ik hoe ik de nieuwe motor beter kon benutten. In vergelijking met mijn eerste rondjes op Circuit Zolder tijdens de testdag, kwam ik nu sneller uit een bocht dan wat ik gewoon was, de auto reageerde anders. Via het voortdurend sleutelen aan de set-up – en bepaalde truukjes die Tomas mij meegaf – hebben we samen het verschil gemaakt en kwam ik vol vertrouwen aan de start van Race 1.”
Geholpen door de pech van Jenson de Leeuw, kregen Sonny, terug-van-weggeweest Geoffrey Vanspringel en niet op zijn minst Mathias Ronzani zicht op een podiumstek, achter de ongenaakbare Tomas De Backer. Het was eens te meer Ronzani die het hem niet gemakkelijk maakte.
“Stressvol,” lacht Sonny. “Te meer daar bleek dat we 9 kg te zwaar waren en ik in race 1 mijn start volledig miste! Mathias kon een paar keer het verschil maken doordat hij in de kwalificaties bijna niet had gereden en aldus met redelijk verse rubbers aantrad. Het bleef kantje-boord, we zaten op een zakdoek en toen ik misschakelde – ik kreeg de vierde versnelling er niet in – schoot hij weer voorbij! Ik bleef aandringen, er was even contact, en samen ging het richting de finish. Met licht voordeel voor mij en dus die tweede plaats. Aan het podium hebben we elkaar gefeliciteerd, het was een hard, maar geheel correct duel geweest. Zo zien we het graag in dit soort sprintjes!”
Binnen drie weken komt de vierde meeting eraan, de publieksvriendelijke Jack’s Racing Day op TT Circuit Assen, ook bekend als The Cathedral of Speed.
“Het is de bedoeling dat ik daar opnieuw aan de start kom in de TDB NiceRacing-Fiesta, maar of dat het lukt, zal afhangen van de nog te vinden steun om het nodige budget bij elkaar te harken,” zegt Sonny. “Voor het weekend tijdens de Supercar Madness was het op het vlak van financies al kantje-boord en konden we gelukkig, letterlijk, rekenen op de hulp van TDB NiceRacing. Op vrijdag 2 augustus is er ’s morgens een eerste vrije sessie en gezien ik nog nooit één voet zette op TT Circuit Assen, is het wenselijk dat ik daar aan de slag kan gaan…”