KNAF-testdag

Testrijden voor 2025

10:11 06-01-2025

Niet meer dan twee weken na het succesvolle kampioenenfeest ter afsluiting van het zevende seizoen van de Ford Fiesta Sprint Cup, waren er tijdens de KNAF-testdag op Circuit Zandvoort weer enkele bekende auto's te zien die vorig jaar nog actief waren. Dit keer geen confrontatie tussen rijders als Tomas De Backer, Jenson de Leeuw en Mathias Ronzani, maar wel veel nieuwe, jonge gezichten die op een doorweekte baan in Zandvoort voor het eerst kennismaakten met het racen in de Fiesta Sprint Cup.

Het is geen toeval dat enkele prominente deelnemers uit de IAME Series Benelux hun zinnen hebben gezet op de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup en daarom aanwezig waren op Circuit Zandvoort.

“Om vanuit de karting door te groeien naar de formulewagens, heb je veel financiële middelen nodig,” legt de 19-jarige Noah Maton uit, die in 2022 nog de top drie behaalde in de RACB National Team/Road to F4-operatie. “Ik heb gezien dat veel jonge coureurs ervoor kiezen om de vaak onbereikbare stap naar de formulewagens te verruilen voor een instap in de betaalbare Fiesta Cup. Van daaruit bouwen ze een succesvolle carrière op in het internationale sprintwerk. Er zijn talloze voorbeelden, met als boegbeeld Loek Hartog, de huidige leider in de Porsche Cup North America. Dankzij mijn contacten met Tomas De Backer, die goed thuis is in de kartwereld, ben ik in gesprek geraakt over de Fiesta Cup. Hij stelde voor om een test te doen, en dat is me zo goed bevallen dat we al snel een akkoord bereikten om in 2025 uit te komen voor TDB Racing.”

Met Noah Maton hebben we meteen een serieuze kandidaat om drievoudig kampioen Tomas De Backer op te volgen, maar hij is zeker niet de enige.

“Ik was negen jaar oud toen ik begon in de Mini-klasse,” zegt de inmiddels 16-jarige Thibauld Geladé. “Elk seizoen boekte ik vooruitgang en behaalde ik betere resultaten, maar voor een overstap van karting naar formulewagens is veel geld nodig. Omdat dat niet lukte, zochten we een alternatief en hoorden we over de testdag op Circuit Zandvoort. De beelden van eerdere races spraken voor zich, en al bij mijn eerste rondes voelde ik me op mijn gemak in de Fiesta. Ik kijk ernaar uit om aan de start te staan van mijn eerste race en samen met Noah Maton een team te vormen bij TDB Racing!”

Bij Nitro Racing, onder leiding van Bart Loenders, nam de 15-jarige Qyran Barenstein plaats achter het stuur van de ex-Ellis Spiezia Fiesta. Ook deze jonge Nederlander heeft zijn zinnen gezet op een deelname in 2025. Jan-Robert van Wijnen, een andere Nederlander, had eerder al indruk gemaakt tijdens de Finale Races en liet weten serieus te overwegen om in 2025 voltijds deel te nemen aan de Fiesta Cup. De testdag bood de 20-jarige coureur de mogelijkheid om met enkele teams zijn opties voor het komende seizoen te bespreken.

Tot slot gebruikte oude bekende Geoffrey Vanspringel de testdag om opnieuw in actie te komen met de Ford-merkencup, nadat hij vorig jaar slechts één race reed met zijn vertrouwde #30 FordStore Vanspringel. “Ik was erg tevreden over mijn terugkeer, maar door drukke werkzaamheden kon ik niet vaker deelnemen,” vertelde Geoffrey. “De testdag hier op Zandvoort was een unieke kans om te beseffen hoezeer ik het racen in de Fiesta mis. Het is dan ook de bedoeling dat we in 2025 weer van de partij zijn, samen met Benjamin Abeloos.”

Ter voorbereiding op het komende seizoen wil organisator V-Max Racing Management in het begin van het nieuwe jaar alle betrokkenen uitnodigen om gezamenlijk te bespreken hoe het achtste seizoen van de Ford Fiesta Sprint Cup eruit zal zien.