Laurens de Wit wint ook in Assen
Laurens de Wit heeft na een felle strijd om de kop de eerste Ford Fiesta Sprint Cup-wedstrijd van Jack’s Racing Day op zijn naam geschreven. De routinier troefde Milan de Laet en Polle Geusens af en bleef zo, na als negende te zijn gestart, ook in de vijfde race van het seizoen ongeslagen. Achter De Wit legde Stefan Barewijk op plek zes algemeen beslag op plek twee in de Divisie 2, terwijl daarin Johan Land het podium completeerde. In de Divisie 1 voor rijders tot en met 24 jaar ging de winst naar de als vijfde algemeen geklasseerde Nikodem Wierzbicki. Hier op plek twee Gianni van de Craats en op drie Lisette Grinwis.
De startopstelling voor de eerste Ford Fiesta Sprint Cup-wedstrijd die op de zaterdagmiddag van Jack’s Racing Day wordt verreden, wordt bepaald door de omgekeerde top vijf uit de kwalificatie per land. Daardoor mag Esmee Kosterman als rijder die zich als vijfde van de Nederlandse groep (en tiende algemeen) kwalificeerde van poleposition vertrekken. De snelle Nederlandse wordt op rij één geflankeerd door de vijfde Belg uit de kwalificatie, Philippe Huart.
Daarachter in de Nederlandse rij Johan Land en in de Belgische rij Polle Geusens, Aleksander Olejniczak en Milan de Laet, Stefan Barewijk en Tomas de Backer, terwijl de snelste man uit de kwalificatie, Laurens de Wit, en Nathan Vanspringel de top tien completeren. Zal het De Wit weer lukken om het veld op te rollen en naar de nummer één positie te rijden? En kan de in de kwalificatie wat achtergebleven Nikodem Wierzbicki, leider in het tussenklassement van de Divisie 1, vanaf plek twaalf wellicht mee naar voren opstomen?
Door een flinke bui boven Assen is de baan weer eens nat als de Ford Fiesta Sprint Cup wordt losgelaten voor race één. Mede geholpen door een flauw zonnetje zullen de omstandigheden echter snel beter worden, maar zal het vooral in de eerste ronden oppassen geblazen zijn.
Bij de start is Kosterman goed weg, wordt toch voor de eerste bocht even door Huart gepasseerd, maar neemt een paar bochten later met een mooie actie toch weer de eerste plaats over.
Bij de eerste doorkomst leidt daarmee Kosterman, voor Huart, Geusens en een al naar voren gestoven De Wit. Daarachter De Laet, Barewijk, Olejniczak en Vanspringel die nog is blijven hangen. Deze laatste blijkt gestart te zijn op full wets en dat is op de snel opdrogende baan ongetwijfeld een verkeerde keuze. Op de verraderlijke baan is het Danielle Geel die als eerste de grindbak in spint.
Achterop het circuit gaat het echter in de kopgroep mis. Olejniczak raakt Herremans die daarop spint waarbij ook Kosterman op het natte gras wordt gedrukt en kansloos buiten haar schuld hard in de bandenstapels verdwijnt. Als alle rondtollende Fiesta’s tot stilstand zijn gekomen kan de balans worden opgemaakt. Herremans kan verder maar voor Kosterman is de race over. Uiteraard is het wel meteen tijd voor de safetycar, zeker als de ambulance richting de crash moet omdat Kosterman toch wel pijn heeft na de harde aanvaring met de bandenstapels.
Achter de safetycar is de volgorde Huart, De Laet, De Wit, Geusens, Barewijk, Vanspringel, De Backer, Wierzbicki, De Witte en Land. Met nog elf minuten te gaan wordt het veld op een inmiddels bijna droge baan weer losgelaten. De top drie bestaande uit Huart, De Laet en De Wit probeert meteen een gaatje te slaan, maar ook Geusens sluit aan.
De Laet neemt de kop over terwijl De Wit even later ook Huart te grazen neemt en op plek twee komt. Achter in het veld hebben intussen Lisette Grinwis en Alexander Borgmans elkaar geraakt.
Aan kop probeert De Wit een iets weggereden De Laet weer bij te halen, terwijl op drie Huart het tempo van de top twee niet lijkt te kunnen volgen. Op vier en vijf dringt Barewijk aan bij Geusens, waarbij ook Wierzbicki en Vanspringel de aansluiting lijken te vinden.
Met nog drie minuten op de klok zet De Wit de aanval in en probeert De Laet buitenom te passeren. De Belg laat dat niet zomaar gebeuren en weet de eerste aanval af te slaan. Geusens heeft intussen ook Huart te pakken genomen en ligt op drie terwijl ook Barewijk aandringt.
Er ontstaan nu twee clubjes van drie bestaande uit De Laet, De Wit en Geusens die strijden om de podiumposities en Huart, Barewijk en Wierzbicki die strijden om de plekken vier tot en met zes.
In de Geert Timmerbocht slaagt de aanval van De Wit dan wel en de Nederlander neemt de leiding over. Omdat vervolgens De Laet en Geusens elkaar meteen het leven zuur gaan maken weet De Wit direct een gat van een paar meter te trekken.
Omdat het meteen al de laatste ronde is, wint De Wit en blijft daarmee ongeslagen. De Laet weet zijn tweede positie te behouden en zich Geusens van het lijf te houden. De strijd om plek vier weet Huart nog net in zijn voordeel te beslissen, voor Wierzbicki, die Barewijk nog gepasseerd is. Op plek zeven eindigt een snel naar voren gekomen Herremans, gevolgd door Vanspringel, de Witte en Land.
Het podium voor de Divisie 2 is daarmee: De Wit, Barewijk en Land.
Divisie 1 voor rijders tot en met 24 jaar levert toch weer een overwinning op voor Wierzbicki, met de als elfde gefinishte Gianni van de Craats op twee en Grinwis op drie.