Ford fiesta

Marieke Stuff kent na de outs nu ook de ins van de Ford Fiesta

12:54 22-10-2023

In het dagelijks leven sleutelt Marieke Stuff als monteur bij Van Amersfoort Racing aan auto’s en is ze bezig met de technische kant van het racen. Op Spa-Francorchamps bekeek de 24-jarige inwoonster van Maasbracht het van de andere kant en kroop ze tijdens de zesde ronde van de Ford Fiesta Sprint Cup Benelux zelf achter het stuur van een raceauto. 

Op Spa-Francorchamps kreeg Esmee Kosterman eindelijk weer eens vrouwelijk gezelschap in de Ford Fiesta Sprint Cup Benelux. In de Belgische Ardennen maakte Marieke Stuff niet alleen haar debuut in de Ford Fiesta Sprint Cup Benelux, het was zelfs de allereerste keer dat de 24-jarige inwoonster van Maasbracht in competitieverband in actie kwam. Stuff had daarmee dus niet het makkelijkste circuit uitgekozen voor haar wedstrijddebuut. “Ik ken de Ford Fiesta en ik ken Spa-Francorchamps, nu alleen de combinatie nog”, was de nuchtere constatering van de toch wat gespannen debutante. Autosport is echter alles behalve nieuw voor Stuff, al zit ze normaalgesproken aan de andere kant van de sport, de techniek.

“Ik had altijd al wel interesse in auto’s en autosport, maar dat leek mij een onbereikbare wereld”, steekt Stuff van wal. Met een opleiding in de interieurbouw kwam de autosport opeens toch op haar pad. “Ik liep stage bij een bedrijf en daar was op dat moment ook Toon Bosmans aan het werk. Hij runde toen al TBcompetition en was onder andere actief in de karting. Buiten het raceseizoen deed hij ook wel andere opdrachten die niets met autosport te maken hadden. Hij vroeg of ik een dagje mee wilde naar de karting en daar is het allemaal begonnen. Na enige tijd ben ik bij TBcompetition gaan werken. Instelling en motivatie zijn veel belangrijker om in de autosport aan de slag te gaan dan opleiding. De technische kennis kun je bij het bedrijf en op de werkvloer opdoen.”

TBcompetition bezit zelf geen raceauto’s, maar heeft wel alles in huis om auto’s te runnen, van monteurs tot materieel, is al in vele klassen actief geweest en doet daarnaast ook nog aan het coachen van rijders. Bosmans heeft zelf ook nog in de Fiesta Cup gereden en runde later de auto van Milan De Laet bij EJ Automotive. “Ik was toen de vaste monteur van Milan, kwam zo in aanraking met de Fiesta’s en heb toen al gezegd dat ik daar wel een keer in wilde rijden”, vervolgt Stuff over de eerste ervaringen met de Fiesta Cup.

Inmiddels werkt Stuff weliswaar bij een ander raceteam, maar als ze daarvoor niet op de circuits hoeft te zijn, is ze nog altijd actief bij TBcompetition. “Bij een evenement stonden we in een pitbox naast Van Amersfoort Racing. Toon stelde me daar voor en sinds 2021 werk ik fulltime voor VAR. Eerst in de Euro Formula en nu vooral in de Formule 4.” Via Bosmans kwam ook het contact tot stand met Johan Land van NiceRacing om in Spa, zo ongeveer het enige weekend waarin Stuff vrij kon krijgen, dan eindelijk in de Fiesta plaats te nemen.

“Ik heb op Spa-Francorchamps bij trackdays in een Citroen C1 gereden en op Zolder een keer met de Fiesta getest. De combinatie Spa en Fiesta is echter nieuw en aan een wedstrijd heb ik ook nog nooit deelgenomen. Het gaat in eerste instantie dan ook vooral om meters maken en ervaring opdoen.” En juist voor wat betreft dat meters maken zat het Stuff bepaald niet mee. In de eerste vrije training was de baan nat en glad, waarbij Land, die haar op sleeptouw zou nemen, na een paar ronden technische problemen kreeg en stilviel. In vrije training twee kwam niemand aan rijden toe door een langdurige code rood. In de kwalificatie maakte Stuff dan ook pas de eerste serieuze meters voordat ze aan de wedstrijden moest beginnen. Dat ze dan ook van de laatste plaats moest starten, was niet meer dan logisch. De wedstrijden leverden uiteindelijk een achtste en zesde plaats op.

“Het was een moeilijk weekend. Tegen allemaal ervaren Fiesta-rijders wist ik dat eigenlijk al van tevoren. Ik wilde vooral meters maken, de wedstrijden uitrijden en leren. Dat is in ieder geval gelukt want ik heb zo ongeveer in één weekend meegemaakt wat je in een heel seizoen tegen kunt komen. Rijden op slicks in de regen en met regenbanden op een opdrogende baan, een safetycar, een code rood en een herstart. Race één begonnen we op slicks toen het op een deel van het circuit begon te regenen. Bij de code rood hebben we gewisseld naar regenbanden. In het tweede deel van de race droogde de baan erg snel op en dat maakte het met die regenbanden heel lastig. In race twee groeide het vertrouwen en ging het ook beter. Ik kon de groep langer volgen. Ik heb in race twee echt wel een stap gemaakt”, keek de debutante op haar eerste raceweekend als coureur terug.

Stuff wil zeker nog vaker in wedstrijdverband in actie komen, al is niet duidelijk waar en wanneer. “We gaan vanaf nu vooral weer trainen en testen. Aan een volledig kampioenschap meedoen zit er voor mij toch niet in. Er zullen altijd teveel weekenden samenvallen met mijn werk bij Van Amersfoort Racing, en dat gaat uiteraard voor. Zelf racen is echter wel goed voor de wisselwerking met de coureur waarvoor je werkt. Je snapt dan beter wat de coureur voelt en meemaakt. Als ik in de auto zit en ik hoor een vreemd geluid, weet ik direct wat het is, een rijder meestal niet.”

Het mag duidelijk zijn dat Marieke Stuff nog veelvuldig op de circuits te vinden zal zijn, is het niet in een raceauto, dan in ieder geval ernaast.