Maxim van den Doel maakt zijn racing dream waar
De Ford Fiesta Sprint Cup Benelux is al voor heel wat jonge talenten de opstap naar een mooie carrière in de autosport gebleken. Als het aan Maxim van den Doel ligt, wordt hij straks in één adem genoemd met Loek Hartog en Daan Pijl, de kampioenen van 2018 en 2019 en rijders die hij een paar jaar geleden al tegenkwam en waar hij nog steeds contact mee heeft. Tijdens de BetCity Trophy of the Dunes maakte de 15-jarige Van den Doel zijn debuut in de Ford Fiesta Sprint Cup Benelux en viel meteen op, een begin van iets moois.
Als zoon van een Nederlandse vader en een Zuid-Koreaanse moeder is de voertaal van Maxim van den Doel vooralsnog Engels. Vanwege het werk van zijn vader heeft de in juni 15 jaar geworden Van den Doel al heel wat omzwervingen over de wereld gemaakt. Zo heeft hij onder andere in Hong Kong, Shanghai en Rome gewoond om uiteindelijk nu te zijn aangeland in Nederland, waar hij bijna om de hoek van het Zandvoortse circuit woont. Van 2015 tot 2018 zat Van den Doel in Azië op de karts en kwam via het Porsche Young Driver Experience programma in aanraking met Max de Bruijn, Youri Verswijveren en vervolgens Loek Hartog en Daan Pijl, rijders waarmee hij nog regelmatig contact heeft.
“Eind vorig jaar waren we bij een sponsorevent van Daan Pijl. We wilden in 2023 de overstap maken naar de autorensport en Daan wees ons op de Fiesta Cup, de klasse waarin hij begon en in 2019 kampioen werd. Hij bracht ons daar in contact met Dick van Elk, waarna we in februari tijdens de door de KNAF georganiseerde circuitdag op Zandvoort konden kennismaken met de Fiesta”, steekt Max van den Doel, vader van Maxim van wal.
Hoewel hij inmiddels geslaagd was voor de benodigde EU-licentie, maar pas in juni de vereiste minimumleeftijd van 15 jaar zou bereiken, zat deelname aan de Fiesta Cup er echter nog even niet in. De DNRT Peugeot 206 GTi Cup bood uitkomst en net zoals hij bij de KNAF circuitdag al had laten zien, kwam het talent snel bovendrijven. Recentelijk pakte Van den Doel op Circuit Zolder de poleposition met het Vejon Racing Team en lag op kop toen de race werd beëindigd. Omdat dit echter met een rode vlag gebeurde, telde de doorkomst van de ronde daarvoor en werd de tiener als tweede, maar wel als beste rookie, geklasseerd.
Inmiddels lonkte, mede als oriëntatie op 2024, de Ford Fiesta Sprint Cup en na overleg met Dick van Elk werd contact gezocht met Johan Land, eigenaar van NiceRacing. Land had Van den Doel in zijn auto gehad bij de KNAF circuitdag, was meteen al onder de indruk van de jongeling en had dus wel oren naar een debuut tijdens de Trophy of the Dunes. Op vrijdag namiddag, direct na schooltijd, Van den Doel zit op de International School in Haarlem, reisde hij richting het circuit om alvast de racestoel te passen en de Fiesta van de sponsorlogo’s te voorzien. Helaas zat trainen op de donderdag of vrijdag voor het raceweekend er niet in.
En zo stapte de debutant pas op zaterdagochtend tijdens de vrije training voor het eerst in. “Dat was de eerste keer na de circuitdag in februari. De auto had toen een heel softe set-up en met de tijden was ik toen niet tevreden”, begint een zelfkritische Van den Doel. “Nu gingen de tijden wel omlaag. Helaas ging een groot deel van de tweede vrije training verloren door problemen met het ABS en een voorwiel. In de kwalificatie ging het meteen weer een stukje sneller, al voelde het niet als een echt snelle ronde en ging ik in mijn beste ronde ook nog even te wijd.” Maar met een vierde tijd op slechts 1,2 seconden van de ervaren toppers deed de debutant meteen van zich spreken.
De races leverden een zevende en vijfde plaats op, waarbij Van den Doel in race twee als vierde Junior maar net buiten het podium viel. “In de eerste race dacht ik een goede start te hebben, maar kwam Calvin de Groot toch serieus hard voorbij zetten. Ik probeerde Calvin en Tomas De Backer te volgen, maar dat ging net iets te hard. Vervolgens spinde Stefan Barewijk in het Scheivlak. Ik kon hem nog net ontwijken, kwam in het gras en ging helemaal dwars waardoor ik veel terrein verloor. Uiteindelijk had ik nog wel een gevecht met Jenson de Leeuw. In race twee was mijn start ook goed, maar kon ik de kop net niet bijhouden waardoor ik een beetje in niemandsland reed. Vervolgens kwam Esmee Kosterman opzetten. Ik wilde wel verdedigen, maar ik reed op oude banden en zag dat ik dat toch niet de hele race vol zou kunnen houden. Ik heb dit eerste weekend ontzettend veel geleerd, het racen op zich, maar ook het analyseren van data, rijden met slicks en het opwarmen daarvan. Eén keer deed ik dat iets te enthousiast, waardoor ik op twee wielen ging”, kan Van den Doel er achteraf om lachen.
Niet alleen op de baan viel Van den Doel op. De tiener had een keurige PDF in elkaar gezet waarin hij zichzelf, het team NiceRacing, de Ford Fiesta Sprint Cup Benelux en zijn sponsor Independent Recruiters voorstelde. “Dit wervings- en selectiebureau is altijd op zoek naar toptalent en omdat de Fiesta Cup er is voor talent, vonden we dit een mooie combinatie en hebben we ze benaderd. Ze waren er op Zandvoort bij en hebben het naar hun zin gehad. Afgelopen donderdag en vrijdag had het bedrijf een internationaal congres en daar hebben wij met onder andere een SIM gestaan”, aldus Maxim, die zelf een fanatiek SIM-racer is. “De SIM wordt in de autosport steeds belangrijker. Ik vind zelf dat ik het nog te weinig doe, maar in de voorbereiding op een wedstrijd probeer ik in een weekend, als het tenminste niet met schoolwerk in de knel komt, één tot twee uur per dag op de SIM te trainen.”
Van den Doel hoopt dit jaar nog minimaal één keer in actie te komen in de Ford Fiesta Sprint Cup Benelux. “We richten ons op Assen, dat is een baan die ik al ken. We werken er hard aan om dat voor elkaar te krijgen. Spa wordt logistiek gezien lastig want daar zou ik eerst nog moeten gaan trainen. We stonden dit weekend in dezelfde pitbox als Tomas De Backer en dat klikte erg goed. Hij wil als een soort coach optreden en als we niet zelf op Spa rijden, heeft hij ons uitgenodigd om daar aanwezig te zijn. Zo kun je alles wat er in zo’n raceweekend gebeurt en aan de orde komt van nabij meebeleven. Ook daar leer je weer veel van.”
En wat vond teambaas Johan Land van zijn nieuwste aanwinst? “Bij de circuitdag in februari viel hij al op. Na een paar rondjes ernaast gezeten te hebben, kon ik hem al met een gerust hart alleen laten rijden. En die indruk werd dit weekend alleen maar versterkt. In de eerste vrije training heb ik hem even op sleeptouw genomen, maar hij bleef gewoon volgen, ook toen ik al 2:04 ging rijden. Daarna heb ik hem maar lekker laten gaan. Ik heb er bewondering voor hoe hij zich met zo weinig ervaring in deze auto zo snel manifesteerde. Daarnaast is het een heel fijn persoon om mee te werken. Hij is leergierig, serieus, competitief ingesteld, neemt alles goed in zich op en weet het ook te vertalen naar wat hij op de baan moet doen.”
Meer nieuws van de Trophy of the Dunes

Uit de schaduw treden van Alan Czyz!

Maxim van den Doel maakt zijn racing dream waar

Tomas De Backer pakt de dubbel

Eerste slag op Zandvoort voor Tomas De Backer

Tomas De Backer naar poleposition
