Ford fiesta

Race Winning Brands wordt exclusief motorenleverancier

12:28 26-01-2023

Omdat het wachten is op de komst van een alternatieve krachtbron (in een ander model uit het gamma van Ford) gaat V-Max Racing Management in 2023 al zeker voor een zesde seizoen van de succesvolle Belgisch-Nederlandse Ford Fiesta Sprint Cup. Op basis van de bevindingen van het voorbije seizoen was gebleken dat er ontevredenheid heerste over de betrouwbaarheid van de motoren en er verschillen in prestaties werden vastgesteld. Om dit te verhelpen en het komende seizoen elke deelnemer met gelijke kansen aan de start te laten komen, wordt een beroep gedaan op de diensten van Race Winning Brands, overigens reeds partner en Cupsponsor !

“Een elektrisch aangedreven motor in competitie, het is allemaal wat vroeg dag en het is precies die onzekerheid naar de toekomst toe die ons heeft aangezet om met Race Winning Brands een akkoord te maken voor twee jaar. Dus ook in 2024 willen we nog verdergaan met de Ford Fiesta Sprint Cup”, zegt Dick van Elk. “Zowel voor Race Winning Brands als voor de teams, deelnemers en betrokken Fordverdelers is het zo een investering op iets langere termijn. Onze eerste zorg was om in 2023 zekerheid te krijgen op het vlak van betrouwbaarheid van de motoren en op de piste gelijkwaardigheid te kunnen waarborgen, zonder het gehele kostenplaatje uit te oog te verliezen.”

In de praktijk wil dat zeggen dat eigenaars van een Ford Fiesta Sprint Cup de ‘oude’ Cup-motoren kunnen inleveren en, tegen betaling, verruilen voor een volledig nieuwe OEM Ford 1.0 Ecoboost-motor, voorzien van Wiseco-onderdelen, inclusief aanbouwdelen en die voldoen aan het specifieke Cup-reglement.

“We zijn er ons terdege van bewust dat dit voor sommigen extra kosten met zich meebrengt”, stelt Dick van Elk. “Daarom kan er nog, occasioneel, deelgenomen worden met een Fiesta die niét is voorzien van de nieuwe motoren, maar die auto zal dan wel op voorhand diaangeboden dienen te worden bij een aangewezen testbedrijf om het vermogen en het koppel van de motor te laten controleren. Indien de waarden overschreden worden, zal het reglementaire minimumgewicht worden aangepast. En, er kan in 2023 slechts voor drie race-events sprake zijn van die uitzondering.”

Hierbij dienen we te verduidelijken dat er voor de start van de dan gloednieuwe Ford Fiesta Sprint Cup in 2018 werd teruggegrepen naar een volledig standaard-Fiesta ST-Line, waarbij rekening werd gehouden met een very low budget en aldus het race-klaarmaken beperkt bleef tot het strippen van het interieur, het plaatsen van een rolkooi, andere remmen en een nieuwe ophanging. De motor werd aanvankelijk niet aangeraakt en pas gedurende het tweede seizoen volgde een upgrade van het motormanagement. Vijf seizoenen later bleek duidelijk dat de Fiesta, made in 2018, in Cup-versie aan een opfrisbeurt toe was…

De aanpak en het gevonden akkoord met Race Winning Brands toont alvast dat V-Max Racing Management vastbesloten is om de Ford Fiesta Sprint Cup verder te laten groeien als ideale kweekvijver. Loek Hartog, Colin Caresani, Daan Pijl, Rik Koen, Dante Rappange, Laurens de Wit, Kenny Herremans of Nathan Vanspringel hebben niet toevallig in de Ford-merkencup de basis geleerd en konden zich van hieruit opmaken voor een overstap naar een andere, zwaardere klasse.

Het zesde seizoen van de Ford Fiesta Sprint Cup begin op 14, 15 en 16 april met de Voorjaarsraces op Circuit Zandvoort. Ter voorbereiding van de start van alle competities van V-Max Racing Management organiseren zij, in samenwerking met KNAF, op 12 februari op Circuit Zandvoort een test & contactdag. Tegen de betaling van € 300,- per sessie van dertig minuten kunnen kandidaat-rijders, ook zij die nog niet in het bezit zijn van een licentie, kennismaken met o.m. een Ford Fiesta Sprint Cup!

Kalender 2023:

  • 14-15-16 april : Voorjaarsraces – Circuit Zandvoort
  • 2-3-4 juni: Spa Euro Races – Circuit Spa-Francorchamps
  • 7-8-9 juli : Zolder Superprix – Circuit Zolder
  • 11-12-13 augustus : Jack’s Racing Day – TT Circuit Assen
  • 14-15-16-17 september : Trophy of the Dunes – Circuit Zandvoort
  • 13-14-15 oktober : Racing Festival – Circuit Spa-Francorchamps
  • 27-28-29 oktober : Supercar Madness Finale Races– TT Circuit Assen

Meer nieuws van de Supercar Madness

Rijdersnieuws

Debuut voor 22-jarige Martin Scarnière!

Ford fiesta

Prettige kennismaking met de Ford Fiesta

Ford fiesta

V-Max-kampioenen Ford Fiesta Sprint Cup Benelux gehuldigd

Ford fiesta

Vol huis bij testdag op Circuit Mettet!

Ford fiesta

Een zevende seizoen voor de Ford Fiesta Sprint Cup Benelux in 2024

Race 2

Esmee Kosterman sluit seizoen af met winst in Assen

Race 1

Jenson de Leeuw in spectaculaire race naar de overwinning

Kwalificatie

Calvin de Groot in Assen knap naar poleposition

Ford fiesta

Tomas De Backer, of toch nog Alan Czyz?

Ford fiesta

Kennismaking wordt successtory

Race 2

Tomas De Backer pakt op Circuit Zolder de volle buit

Race 1

Tomas De Backer beslist duel met Alan Czyz in zijn voordeel

Special

Wilfred Harmsen is de ‘Track Limits fluisteraar’

Ford fiesta

Cornelis Carosserie met Calvin de Groot en Oeste Racing!

Ford fiesta

ELLIS SPIEZIA AAN DE START TIJDENS SPA EURO RACE!

Ford Fiesta

Oeste Racing met Calvin de Groot

Ford fiesta

Nitro Racing met Duitser Björn Dietrich aan de start !

Ford fiesta

BENELUX ERKENNING VOOR FORD FIESTA SPRINT CUP

Ford fiesta

Dit seizoen moet het gaan gebeuren voor Stefan Barewijk

Circuitdag

Grote belangstelling bij VRM-testdag op Circuit Zandvoort

Ford fiesta

Esmee Kosterman gaat met Bas Koeten Racing voor Fiesta-titel

Ford fiesta

Huldiging kampioenen seizoen 2022

Ford fiesta

KNAF en VRM organiseren contactdag op Circuit Zandvoort

Ford fiesta

Race Winning Brands wordt exclusief motorenleverancier

Driver announcement

Ford junioren Van de Craats en Roodenburg promoveren naar BMW M2 Cup